Annons

H&M teamar upp med H&M:s butik i kinesiska Hangzhou

Secondhand-boom: H&M teamar upp med "superapp"

2019-06-12 08:03

Ger poäng som kunderna kan handla för.

Det är inte bara i Sverige som second hand har fått en riktig e-handelsboom. Även i Kina är hållbarhet på allas läppar och det visar sig bland annat genom en ökad efterfrågan på begagnade varor.

LÄS ÄVEN: Sen start men nu välter second hand nätet

60 procent av kunderna födda efter 1990

Enligt uppgifter från Alibaba Groups nyhetssajt Alizila var Kinas e-handelsmarknad för secondhand-produkter värd motsvarande 71 miljarder amerikanska dollar år 2017, men har förmodligen ökat sedan dess. Antalet användare på kinesiska plattformar för så kallad begagnathandel har under 2018 - enligt samma källa - ökat med 46 procent, vilket uppges vara dubbelt så mycket som landets e-handelsmarknad i stort.

Fortfarande står dock secondhand endast för någon enstaka procent av Kinas totala e-handelsmarknad. Enligt Alizilia handlar den sena e-handelsstarten om att det i Kina tidigare har setts som ofint att köpa begaganade varor, men att landets millennials har en annan åsikt i frågan jämfört med tidigare generationer. Över 60 procent av användarna på Alibabas så kallade "recommerce"-plattform Xianyu, eller Idle Fish som den också heter, är födda efter 1990.

Annons
Annons

Kan sälja, köpa och hyra ut i samma app

Alibaba beskriver Idle Fish som en "superapp", vilket i det här fallet innebär att dess användare kan köpa, sälja, hyra ut och donera sina varor i samma app. Företaget har sedan tidigare liknande upplägg i sina säljkanaler Taobao och Tmall.

H&M är ett av företagen som samarbetar med Idle Fish. Den som säljer eller donerar varor via Idle Fish får poäng som sedan kan användas för att handla i H&M:s butik på Tmall.

LÄS ÄVEN: I dag smäller det - H&M öppnar på kinesiska Tmall

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta