Annons

H&M:s 2017: Karl-Johan Persson när han tar emot ett pris för hållbart ledarskap

H&M:s 2017: "En besvikelse" - går all in på e-handel

2018-01-31 09:52

En ny digital marknadsplats ska lanseras i Sverige.

2017 har inte varit något lätt år för H&M. Även om försäljningen ökade med fyra procent, till drygt 231,7 miljarder kronor, så stötte koncernen under förra året på motgång efter motgång. Det märks inte minst på att koncernens resultat efter skatt minskar från 18 639 till 16 184 miljoner kronor, jämfört med under 2016.

"Modebranschen förändras snabbt"

Och när vd Karl-Johan Persson själv kommenterar bokslutet är han tydlig med att det är den ökade e-handeln som utgör företagets största utmaning.

- Modebranschen förändras snabbt. Digitaliseringen gör att behovet av att utvecklas och hela tiden tänka nytt ökar i en allt snabbare takt. Det här skapar många utmaningar men vi är väl rustade att anpassa oss till de nya förutsättningarna och samtidigt ta tillvara på de nya möjligheterna som uppstår, säger han i ett pressmeddelande. 

"Måste ses i större sammanhang"

Han menar att en av de stora möjligheterna för H&M:s del ligger i klädmarknadens storlek, och företagets globala position, men tillägger att den svaga tillväxten under 2017 hamnade på en betydligt lägre nivå än företaget hade räknat med.

- Även om vår försäljningstillväxt var en besvikelse, måste den ses i ett större sammanhang och hela den omvandling som branschen går igenom. Trots den svaga försäljningsutvecklingen finns det flera saker som är positiva. Vi ser dock att det finns en del som vi behöver förbättra och vi måste därför accelerera vårt förändringsarbete ännu mer, fortsätter Karl-Johan Persson.

Nya butiker minskar i antal

Den digitala förändringen märks även på antalet fysiska butiker inom koncernen respektive på hur många nya e-handelsmarknader som tillkommit under 2017. Totalt öppnades 479 nya butiker under året, vilket kan jämföras med 497 nya året innan. Samtidigt stängdes 91 butiker under 2017, vilket var 21 fler än 2016, då 70 butiker stängdes.

Samtidigt har företaget under förra året öppnat e-handel på åtta nya marknader, vilket innebär att de nu har nätfösäljning på totalt 43 marknader.

Samtidigt innebär det svaga resultatet under förra året att kedjan nu lägger om strategin. Under 2018 kommer "endast" 390 nya butiker att öppnas - samtidigt som 170 fysiska butiker ska stängas. Nettotillskottet på 220 fysiska butiker under 2018 blir alltså betydligt lägre än tidigare år.

Scan and buy, AI och 3D på gång

Han presenterar därefter tre fokusområden. Kortfattat kan de sammanfattas som att företaget nu kommer att jobba med att förbättra kunderbjudandet, investera i digital utveckling samt driva på för tillväxt både i fysiska butiker och på nätet.

Annons
Annons

I detta ingår bland annat en stor omnikanal-satsning inom vilken de fysiska butikerna ska integreras med de digitala. Således ska även click and collect, onlinereturer i butik samt något man kallar “scan and buy” införas i de fysiska butikerna. Dessutom kommer företaget investera i “avancerad dataanalys och AI” samt i RFID och 3D. 

Nionde varumärke lanseras i Sverige

Därtill tillkännager H&M nu att de kommer att lansera ett nionde varumärke, som komplement till sina åtta befintliga. Detta kommer att heta Afound och uppges bli en marknadsplats för rabatterade varor inom mode och livsstil.

Lanseringen kommer att ske under 2018 - både online och genom en fysisk butik. Den första fysiska butiken kommer att ligga på Drottninggatan i Stockholm och även den digitala marknadsplatsen ska i första hand lanseras i Sverige.

"Misstag drog ner tempot"

Samtidigt spår koncernen att branschens förändring mot det digitala kommer att fortsätta under 2018 och uppger att man kommer att berätta mer om hur H&M-gruppens “fortsatta tillväxtresa” kommer att se ut på kapitalmarknadsdagen den 14 februari. 

Klart är i alla fall att 2017 nu definitivt läggs till handlingarna.

- Sammantaget var 2017 ett år då vi tog flera kliv framåt och lade en starkare grund för framtiden, men där vi också gjorde misstag som drog ner tempot, sammanfattar Karl-Johan Persson året som gått.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Annons
Annons
IKEA skippar Black Friday:

IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"

Avstår kampanjdagen helt i Sverige.

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Ny e-handel uppe i 122 procent.

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

Julklapp från Instagram - tre nya <nobr>e-handelsfunktioner</nobr>

Julklapp från Instagram - tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Björn Borgs <nobr>e-handel</nobr> över 100 miljoner hittills i år

Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

Står nu för en femtedel.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta