H&M:s E-handel strulade vid designerlansering

H&M:s amerikanska och brittiska nätbutiker höll inte riktigt måttet när den svenska klädjätten lanserade sitt senaste samarbete med designern Isabel Marant. Kunder som köpte plagg ur kollektionen fick efter det att pengarna dragits från kontot, besked om att varan var slut.

När Isabel Marant-kollektionen lanserades i torsdags i förra veckan blev det minst sagt struligt. Kollektionen släpptes i utvalda fysiska butiker på samtliga marknader och på nio av klädjättens nätmarknader.

Intresset var som vanligt stort när det gäller liknande samarbeten och många av de mer populära varorna tog slut redan under den första lanseringsdagen. Något som ledde till att kunder som lagt en beställning fick reda på att varan var slut. Fast inte förrän efter att pengar dragits från kontot.

Annons

– Tyvärr verkar det som ett fåtal kunder, i USA samt Storbritannien, där trycket på hemsidan varit extra stort, har haft problem när det gäller beställningar via mailorder, och det är vi såklart väldigt ledsna över. Det rör sig som sagt var om ett fåtal kunder, och vi ser nu över hur vi kan åtgärda det så att detta inte inträffar i framtiden, skriver presschefen Camilla Emilsson i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt.

Enormt tryck på sajten

De störst problem ska ha uppstått på den amerikanska e-handelssajten som lanserades tidigare i år, men även kunder i Storbritannien ska ha drabbats. Det som upprört mest är att kunder fått en bekräftelse på att köpet genomförts och att pengarna dragits från deras konto.

Först flera dagar senare har de fått reda på att varan är slut i lager och att H&M endast kan erbjuda en återbetalning. Men många har även klagat på att klädkedjans e-handelssajter inte klarat av den kundtillströmning som skedde i samband med lanseringen. Och på Twitter har en hel del shoppare luftat sitt missnöje.

Men H&M själva verkar ganska nöjda med hur det hela fortlöpt.

– Även om det varit ett hårt tryck på hemsidan, och vissa kunder har fått vänta i kö för att bli insläppta och kunna handla, så har det på det stora hela fortlöpt väldigt bra, fortsätter Camilla Emilsson.

 


Vissa nätshoppare möttes av ovanstående meddelande

Annons

Källa: Yahoo Lifestyle

Annons