H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

H&M lanserade ett helt nytt koncept i början av förra året, en digital marknadsplats Afound.com.

I mitten av juni slog man så upp portarna till e-handeln, och bara några veckor efter att lanseringen berättade H&M:s vd, Karl-Johan Persson, att Afound hade slagit försäljningsmålen. Sedan fick e-handlare fick koppla upp sig och sälja på Afound, och butikerna expanderade från Stockholm till Malmö, Kristianstad, Göteborg, Skärholmen samt Kista.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Afound i butiksexpansion: "Är jättenöjda över mottagandet"

Nu meddelar bolaget att Afound expanderar till sin första marknad utanför Sverige, och valet föll på Nederländerna. E-marknadsplatsen siktar på att erövra Europa, men valde att satsa på den nederländska marknaden först. 

- Vi är väldigt glada och stolta att få ta vårt koncept som en nytänkande outlet och marknadsplats ut i Europa med Nederländerna som första land. Det är en spännande marknad att gå in i där vi tror att vi har en möjlighet att ta en bra position, säger Joanna Hummel, vd på Afound, i ett pressmeddelande och tillägger:

- Den nederländska kunden är en medveten kund där vi tror att vårt koncept med riktigt bra deals på produkter som redan är producerade kommer tas emot bra. 

Bolaget skriver att Afound kommer att lansera sajten i Nederländerna under hösten 2019.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!