H&M:s kritiserade e-handel kan mycket väl bli en succé

Lanseringen av H&M:s amerikanska e-handel sköts upp vid ett flertal tillfällen. När den väl kom var det många som tvivlade och beskrev den som en flopp. Men faktum är att kedjans e-handel är på väg att bli en succé, både i och utanför USA.

Efter att ha skjutit upp sin USA-lansering två gånger om kunde Hennes & Mauritz i somras äntligen ta klivet in på den amerikanska e-handelsmarknaden. Satsning var tänkt att ta sin början redan hösten 2012 men man tvingades alltså skjuta på den vid ett flertal tillfällen.

Bland annat för att man prioriterade att erbjuda en helt mobilanpassad sajt på de marknader där e-handeln redan var igång. Det har även spekulerats i att H&M ska ha underskattat hur pass komplext det är att driva e-handel på en marknad som USA.

Annons

Men det ska tydligen även bero på att den plattform som H&M ursprungligen använde för e-handel inte kunde skalas upp till den storlek som behövdes.

Till slut fick man dock ordning på allt och med lanseringen i USA säljer H&M på nätet på nio av sina 49 marknader. Något som betyder att kedjan ligger en bra bit efter konkurrenter som Zara, Zalando och Asos.

– De svenska detaljhandlarna ligger generellt långt efter de stora i Storbritannien och USA vad gäller e-handel och specifikt integrationen mellan e-handeln och fysiska butiker, säger Mattias Pihlström från e-handelskonsultfirman Brightstep till tidningen Affärsvärlden.

Tystat kritiker

Det finns dock fördelar med att gå långsamt fram. E-handel kostar mycket pengar i den här skalan och då har H&M prioriterat att göra andra saker först.

– När det gäller utrullningen av online och mobilhandel har det viktiga för oss inte varit tidpunkten, utan att kunna erbjuda kunden den bästa shoppingupplevelsen när vi lanserar. Vi vill av konkurrensskäl inte gå in på vilka lärdomar vi dragit, säger H&M:s presstalesman Håcan Andersson.

Men H&M:s e-handel har också fått ta emot en hel del kritik. Aktieanalytiker har bland sagt att H&M:s kläder är för billiga för att det ska vara lönsamt med e-handel. Dessutom ska H&M:s it-system inte klara av att kunderna hämtar ut kläderna i butik.

Trots det har H&M:s satsningar på e-handel varit lyckade så här långt, i alla fall rent försäljningsmässigt. Mycket tack vare att man redan har ett starkt varumärke som lockar till sig nya kunder. Något som gör att man kan spara en hel del pengar på marknadsföring, till skillnad från exempelvis Zalando.

Annons

Svårt att jämföra med Zalando

Koncernen har också lyckats bra på de marknader där webbshoppen lanserats. Försäljningen i USA har fått en lyckad start och investmentbanken Carnegie uppskattar H&M:s distanshandel till cirka 8 miljarder kronor 2013. Något som motsvarar mellan 5 och 6 procent av de totala intäkterna på cirka 140 miljarder kronor enligt tidningen affärsvärlden.

Och med tanke på att H&M bara säljer på nätet i åtta länder får den siffran anses vara klart godkänd. I relation till omsättningen på de åtta marknaderna uppgår försäljningen på nätet till över 10 procent, och den växer. Enligt kedjan själv ska lönsamheten ligga i nivå med den övriga verksamheten med rörelsemarginaler mellan 15 och 20 procent.

Hur mycket H&M:s e-handel är värd är inte helt lätt att svara på men enligt flera experter är H&M en mycket starkare aktör än vad många först trott. Nyligen värderade investmentbanken Goldman Sachs Zalando till 100 miljarder kronor. En omtvistad värdering som motsvarar fem gånger försäljningen.

Skulle H&M:s e-handel värderas lika högt blir värdet 44 miljarder kronor. Skillnaden är dock att Zalando växer betydligt snabbare men går fortfarande med förlust. Då skulle det vara mer rättvist att jämföra H&M med Asos enligt Affärsvärlden, det eftersom de visar ungefär samma e-handelstillväxt. I så fall skulle H&M:s e-handel vara värd runt 100 miljarder kronor.

Källa: Affärsvärlden

Annons