H&M:s tillväxt ännu svagare än väntat

Mycket riktigt var det årets stora sommar-reor som drog ner försäljningen.

Igår kunde vi berätta att H&M:s berg- och dalbana på börsen - och i media - den senaste tiden, har fått analytikerna att sänka förväntingarna inför tredje kvartalets siffror. Det som analytikerna till en början trodde skulle skulle bli en omsättningsökning med 9,6 procent, har under veckan skruvats ner till 5,4 fyra procent. 

Omsättningen ökar med 5 procent

Nu har koncernen släppt sina siffror för tredje kvartalet och det står klart att omsättningsökningen för årets tredje kvartal, jämfört med samma kvartal förra året, landat ännu lägre än så. 

Annons

H&M:s omsättning för årets tredje kvartal ökar nämligen med 5 procent jämnt, till 59,3 miljarder kronor, inklusive moms. Det kan alltså jämföras med 56, 8 miljarder under tredje kvartalet förra året.

Sommar-reor minskade försäljningen

Och det som analytikerna pekat ut som en särskild källa till oro - bekräftas nu ha haft “en dämpande effekt på försäljningsökningen”.

- Försäljningen i kvartalet präglades av att sommarrean var betydligt större än i motsvarande kvartal föregående år - både avseende antal varor och snittrabatter - vilket hade en dämpande effekt på försäljningsökningen, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Men enligt H&M ska sommarens lagerrensningar ha gett plats för nya kläder, vilket påstås ha gett en bra start på hösten.

- Sommarens offensiva prisnedsättningar har lett till en förbättrad varulagersituation och goda förutsättningar för de nyinkomna höstvarorna. Detta har bidragit till att försäljningen av höstkollektionerna har fått en bra start. 

400 nya butiker

Antalet fysiska butiker ska också ha ökat rejält sedan tredje kvartalet förra året. Totalt hade kedjan den 31 augusti i år  4553 butiker, jämfört med 4135 tidigare. Totalt har H&M alltså öppnat 418 nya butiker under det senaste året. 

Den 28 september släpps niomånadersrapporten.

Annons
Annons