HUI: Tillväxten i matbranschen på nätet om 10 år

HUI tror på 18-28 procents årlig tillväxt fram till 2025.

Det finns, som vi vet, branscher där all tillväxt redan sker på nätet. Sen finns det branscher där saker och ting går lite långsammare, och en av dessa har hittills varit livsmedelsbrnschen. Detta kan det dock bli ändring på under det närmaste decenniet, tror nu HUI Research.

Detta efter att institutet skrivit en rapport i ämnet, ”En digitaliserad dagligvaruhandel”. Nyligen berättade vi att HUI:s vd Jonas Arnberg ser ett samband mellan att omkring 15 procent av en bransch omsättning finns på nätet och att all tillväxt i samma bransch också sker på nätet. Enligt honom tycks det finnas en sådan brytpunkt, när branschen inte längre växer i den fysiska handeln.

Annons

LÄS ÄVEN: E-handeln ger de fysiska sportbutikerna en tuff match

Sällanköpshandeln växer mest online

Enligt den nya rapporten kan den digitala dagligvaruhandeln, som idag tros ha mindre än fem procent av sin omsättning på nätet, nå denna brytpunkt någon gång inom de närmsta tio åren.

- I sällanköpsvaruhandeln har Sverige nått en punkt där mer än 90 procent av tillväxten sker på nätet. Dit har dagligvarorna en bit kvar, men med tanke på hur snabbt utvecklingen går är det hög tid att börja förbereda sig, skriver HUI i ett pressmeddelande.

Enligt HUI Research så har tillväxten för den digitala mathandeln legat på i snitt 30 procent per år under de senaste åren, men för lösplock uppgick tillväxtsiffran under förra året till hela 38 procent, samtidigt som middagslösningarna backade med 8 procent.

LÄS ÄVEN: Lösplocket tar över - nu går middagskassarna back

Tror på upp till 28% årlig tillväxt

Till det räknar Svensk Handel med att tillväxten inom den digitala mathandeln kommer att ligga på mellan 18 och 28 procent årligen, fram till år 2025.

- Ett av de områden som påverkas mest av digitaliseringen är kampanjer. Ledtider försvinner och den som använder data smart kan blixtsnabbt lansera individualiserade kampanjer. Försäljning online medför även utökade analysmöjligheter. Görs inte det blir den digitala butiken bara en fysisk butik på nätet, säger Jonas Arnberg.

Annons
Annons