HUI tror på en ny stark jul för handeln på nätet

Den svenska näthandeln har växt med imponerande 18 procent under det första halvåret 2013. Nu räknar HUI Research med en liknande ökning för julhandeln i sin nya julhandelsprognos som släpptes igår.

Den svenska näthandeln ökar explosionsartat. Under årets första kvartal ökade e-handeln med 18 procent jämfört med samma period i fjol. En tillväxt som hållit i sig för årets första sex månader och nu tror HUI Research på glad e-handelsjul. Något som betyder att förra årets rekord mycket väl kan vara i fara.

− Svenskarna är köpstarka, optimistiska och gillar att fira jul vilket är bra förutsättningar för julhandeln. Om de inte oroas av omvärlden eller fortsätter prioritera annat, exempelvis resor eftersom det är en så kallad arbetstagarjul i år igen, är ett rekord i julhandeln givet, säger Lena Larsson, VD HUI Research.

Annons

HUI Research konstaterar också i sin julhandelsprognos att det just nu sker en strukturell förflyttning av handeln mot nätet. Mycket tack vare ett stort utbud, låga priser och bekvämligheten som det erbjuder.

Fler branscher går bra

Konsumenterna ska på senare tid även känna sig betydligt säkrare på att få hem sina varor i tid, något som ökar intresset för att handla julklappar på nätet. De traditionella e-handelsbranscherna är hemelektronik, böcker och kläder men HUI Research ser att allt fler branscher lyckas sälja på nätet.

Särskilt leksaker är en kategori som man tror kommer att vara stark under årets julhandel. Även i branscher med större "kläm och känn-faktor", som tidigare haft svårt med näthandel, har ökat på senare tid.

– Byggbranschen ökar och möbelbranschen har sett starka tillväxttal senaste tiden, säger Carin Blom, konsult vid HUI Research.

Källor: Press, DI

Annons
Annons