Annons

Hackare utpressar indiska E-handlare på pengar

Hackare utpressar indiska E-handlare på pengar

2014-06-30 10:54

Indiens snabbt växande e-handelsindustri lockar inte bara kunder och riskkapital. Flera av landets e-handlare drabbas med jämna mellanrum av storskaliga attacker från hackare som försöker stänga ner deras sajter.

Enligt en ny rapport från Akamai har e-handeln i Indien blivit det näst största målet för hackare när det gäller Distributed Denial of Service, ofta förkortat DDoS. Det vill säga en attack mot ett datasystem i syfte att hindra normal användning av systemet.

DDoS är en teknik som används mot ett datorsystem eller nätverk, ofta genom att konsumera all tillgänglig bandbredd. Eftersom ett stort antal datorer deltar i attacken är det svårt att effektivt avvärja den genom att begränsa trafiken från enskilda ip-adresser.

Under årets första kvartal har man i Indien sett att den här typen av trafik ökat med 2,6 procent. Något som placerar landet på sjunde plats när det gäller attacktrafik.
– Vi har sett en enorm stegring av attacker mot e-handelsföretag i Indien. Syftet med många av dessa attacker är att kräva e-handelsföretagen på pengar som lösen för att stoppa attackerna, säger Sidharth Pisharoti, Country Sales Head på Akamai.

Oklart om lösen betalats

Det är fortfarande inte klart om några e-handelsföretag i Indien har betalat pengar till sina angripare. E-handlaren Flipkart har valt att inte kommentera uppgifterna men modesajten Jabong säger att man märkt av den här typen av attacker, men de ska så här långt inte haft någon inverkan på verksamheten.
– Attackerna har kommit från både utländska och indiska servrar men vårt team har alltid varit på tårna för att mildra sådana trollformler, säger Praveen Sinha, medgrundare och vd för Jabong.com.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta