Annons

Hackare utpressar indiska E-handlare på pengar

Hackare utpressar indiska E-handlare på pengar

2014-06-30 10:54

Indiens snabbt växande e-handelsindustri lockar inte bara kunder och riskkapital. Flera av landets e-handlare drabbas med jämna mellanrum av storskaliga attacker från hackare som försöker stänga ner deras sajter.

Enligt en ny rapport från Akamai har e-handeln i Indien blivit det näst största målet för hackare när det gäller Distributed Denial of Service, ofta förkortat DDoS. Det vill säga en attack mot ett datasystem i syfte att hindra normal användning av systemet.

DDoS är en teknik som används mot ett datorsystem eller nätverk, ofta genom att konsumera all tillgänglig bandbredd. Eftersom ett stort antal datorer deltar i attacken är det svårt att effektivt avvärja den genom att begränsa trafiken från enskilda ip-adresser.

Under årets första kvartal har man i Indien sett att den här typen av trafik ökat med 2,6 procent. Något som placerar landet på sjunde plats när det gäller attacktrafik.
– Vi har sett en enorm stegring av attacker mot e-handelsföretag i Indien. Syftet med många av dessa attacker är att kräva e-handelsföretagen på pengar som lösen för att stoppa attackerna, säger Sidharth Pisharoti, Country Sales Head på Akamai.

Oklart om lösen betalats

Det är fortfarande inte klart om några e-handelsföretag i Indien har betalat pengar till sina angripare. E-handlaren Flipkart har valt att inte kommentera uppgifterna men modesajten Jabong säger att man märkt av den här typen av attacker, men de ska så här långt inte haft någon inverkan på verksamheten.
– Attackerna har kommit från både utländska och indiska servrar men vårt team har alltid varit på tårna för att mildra sådana trollformler, säger Praveen Sinha, medgrundare och vd för Jabong.com.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Annons
Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta