Annons

Hackerattack mot Alibaba - miljontals konton på vift Alizila Jack Ma, Grundare av Alibaba

Hackerattack mot Alibaba - miljontals konton på vift

2016-02-04 15:13

Hackare försökte få tillgång till över 20 miljoner användarkonton på e-handelssajten Taobao med hjälp av Alibabas egen molntjänst.

Är man en av världens största e-handlare sitter man inne på en hel del känslig information som innebär att man är ett hett villebråd för nätbrottslingar. Något som Alibaba fick erfara i oktober förra året då e-handelssajten Taobao drabbades av en massiv hackerattack.

Uppgifterna kommer från Kinas myndighet för Internetkontroll som säger att kinesiska hackare kommit över 99 miljoner användarnamn och lösenord från ett antal olika kinesiska sajter.

Enligt Reuters ska hackarna sedan ha använt sig av Alibabas egen molntjänst för att mata in uppgifterna på Taobao. Då visade det sig att 20,6 miljoner av de användarkonton man kommit över användes på e-handelssajten.

Inga oborstade förövare

Enligt en talesperson för Alibaba upptäckte man attacken i ett tidigt skede och lyckades blockera en majoritet av inloggningsförsöken på Taobao. Alibaba ska då även ha rapporterat intrånget till polisen och självklart uppmanat sina drygt 265 miljoner registrerade användare att byta lösenord.

Annons
Annons

De konton som hackarna hann få kontroll över innan det hela uppdagades ska ha sålts till bedragare som bland annat använde dem för falskbeställningar, även kallat ”brushing”.

Ett fenomen som är utbrett i Kina och främst syftar till att ge e-handlarna bättre betyg och på så vis gör att de hamnar högre i rankingen på marknadsplatserna. Tidigare i veckan meddelade den kinesiska polisen att man gripit och arresterat 25 misstänkta förövare.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Nästan inga svenska <nobr>e-handlare</nobr> följer lagen

Regelmissen: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden trädde i kraft den första januari i år. En lag som strax över 1 procent av Sveriges e-handlare följer.

2
Annons
Annons

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

Bubbleroom pausar planen på butiker -

Bubbleroom pausar planen på butiker - "behöver utvärdera"

Stänger butiken i Farsta och öppnar inga nya under det kommande året.

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

Collector tar sig an Klarna med analyserande kassa

Collector Banks egna kassalösning ska kombinerat med ett analysverktyg ge e-handlarna större insikt i vilka deras kunder är.

Annons
Annons
Hennes & Mauritz <nobr>e-handel</nobr>

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"

Hennes & Mauritz e-handel växer stadigt och finns snart på 34 marknader runt om i världen.

Toarullen en av de saker vi helst vill köpa på nätet

Toalettpapper hör till de varor svenskarna helst vill slippa bära hem från livsmedelsaffären.

Penntillverkare siktar på slutkund med ny e-handel

Med varumärken som Ballograf, Cross och Sheaffer i portföljen väljer anrika Ballograf att ta till nätet för sin nya B2C-satsning.

Snabbare e-handel i Europa med 16 miljarder från UPS

UPS standardleveranser i Europa blir två dagar snabbare.

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem