Annons

Hälften av konsumenterna kan tänka sig en bil från Google

Hälften av konsumenterna kan tänka sig en bil från Google

2015-09-16 15:25

En bil ska vara uppkopplad, köra sig själv och vara tillverkad av Google eller Apple. Det enligt en ny undersökning som även visar att kunderna använder sig av ett flertal kanaler när det är dags att köpa bil.

Hälften av svenskarna kan tänka sig att köpa sin nästa bil på nätet, något som allt fler biltillverkare och bilhandlare verkar ha insett. Men det är inte bara själva bilköpet som ska ske online i framtiden, det gäller även att bilen är uppkopplad.

Enligt Capgeminis nya rapport Cars Online: "The selfie experience: The evolving behaviour of the connected customer", som varje år kartlägger bilkonsumenternas beteende och förväntningar kring bilköpet, har det blivit en allt viktigare fråga.

Andelen konsumenter som tycker att uppkopplad teknik i bilen är viktigt har ökat betydligt i jämförelse med 2014, från 43 procent till 80 procent. Närmare hälften, 47 procent, uppger att de redan idag använder sig av uppkopplad teknik i bilen eller att de önskar att göra det i sin nästa bil.

Självkörande bilar

Rapporten visar också att det finns ett stort intresse för självkörande bilar, hela 80 procent av de uppgav att de kan tänka sig att betala ett högre pris för en självkörande bil. Samtidigt kan drygt hälften tänka sig att köpa sin nästa bil från ett teknikföretag som Apple eller Google.

Annons
Annons
– Nya aktörer utmanar nu på allvar den traditionella bilindustrin och den yngre generationen kan till exempel tänka sig att köpa bilar från Google eller Apple, även om den sistnämnda inte ens har bekräftat utvecklingen av självkörande bilar, säger Håkan Erander, ansvarig för bilindustrin på Capgemini Consulting.

Undersökningen, som genomfördes i Brasilien, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Storbritannien och USA, visar också att konsumenterna använder sig av ett flertal olika kanaler när det ska köpas bil.

Fysiska handlare spelar fortfarande en avgörande roll för konsumenterna och 95 procent besöker en eller fler försäljare inför bilköpet, men vi blir allt mer digitala. 49 procent besöker tillverkarnas och återförsäljarnas hemsidor och 43 procent använder sökmotorer. Detta kompletteras sedan med att besöka nätforum, sociala medier och mobilappar.

– Konsumenterna förväntar sig en sömlös och individuellt anpassad kundupplevelse i den digitala och fysiska kundinteraktionen. Samtidigt är det fysiska besöket hos en återförsäljare fortsatt viktigt i konsumenternas köpprocess, men förväntan har förflyttats till att möta en teknisk expert istället för en säljare, säger Håkan Erander.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

Annons
Annons

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Annons
Annons
Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta