Hälften av konsumenterna kan tänka sig en bil från Google

En bil ska vara uppkopplad, köra sig själv och vara tillverkad av Google eller Apple. Det enligt en ny undersökning som även visar att kunderna använder sig av ett flertal kanaler när det är dags att köpa bil.

Hälften av svenskarna kan tänka sig att köpa sin nästa bil på nätet, något som allt fler biltillverkare och bilhandlare verkar ha insett. Men det är inte bara själva bilköpet som ska ske online i framtiden, det gäller även att bilen är uppkopplad.

Enligt Capgeminis nya rapport Cars Online: "The selfie experience: The evolving behaviour of the connected customer", som varje år kartlägger bilkonsumenternas beteende och förväntningar kring bilköpet, har det blivit en allt viktigare fråga.

Annons

Andelen konsumenter som tycker att uppkopplad teknik i bilen är viktigt har ökat betydligt i jämförelse med 2014, från 43 procent till 80 procent. Närmare hälften, 47 procent, uppger att de redan idag använder sig av uppkopplad teknik i bilen eller att de önskar att göra det i sin nästa bil.

Självkörande bilar

Rapporten visar också att det finns ett stort intresse för självkörande bilar, hela 80 procent av de uppgav att de kan tänka sig att betala ett högre pris för en självkörande bil. Samtidigt kan drygt hälften tänka sig att köpa sin nästa bil från ett teknikföretag som Apple eller Google.

– Nya aktörer utmanar nu på allvar den traditionella bilindustrin och den yngre generationen kan till exempel tänka sig att köpa bilar från Google eller Apple, även om den sistnämnda inte ens har bekräftat utvecklingen av självkörande bilar, säger Håkan Erander, ansvarig för bilindustrin på Capgemini Consulting.

Undersökningen, som genomfördes i Brasilien, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Storbritannien och USA, visar också att konsumenterna använder sig av ett flertal olika kanaler när det ska köpas bil.

Fysiska handlare spelar fortfarande en avgörande roll för konsumenterna och 95 procent besöker en eller fler försäljare inför bilköpet, men vi blir allt mer digitala. 49 procent besöker tillverkarnas och återförsäljarnas hemsidor och 43 procent använder sökmotorer. Detta kompletteras sedan med att besöka nätforum, sociala medier och mobilappar.

– Konsumenterna förväntar sig en sömlös och individuellt anpassad kundupplevelse i den digitala och fysiska kundinteraktionen. Samtidigt är det fysiska besöket hos en återförsäljare fortsatt viktigt i konsumenternas köpprocess, men förväntan har förflyttats till att möta en teknisk expert istället för en säljare, säger Håkan Erander.

Annons