Krönika: Håll ut, entreprenörer

Serieentreprenören Anton Johansson delar med sig av en uppmaning till alla entreprenörer och e-handlare som kämpar med att se ljuset i tunneln.

En av de mest värdefulla insikterna jag lärt mig efter 10 år av entreprenörskap är att uthållighet är en extremt värdefull egenskap. Fortsätter man tro på sitt bolag, försöker göra det man gör lite bättre hela tiden, så blir det ofta bra. Det är en ganska enkel filosofi kring entreprenörskap, att fortsätter man gneta på så blir det bra till slut.  

För det tar nästan alltid längre tid än vad man tror, som Niclas Heurlin mycket riktigt påpekar i Ehandelspodden. Många företag har det kämpigt till en början och under långa perioder. Krångel med affärsmodell, produkt, sälj, organisation, investerare, marknad, fokus, timing, erbjudande eller något av de andra 100 sakerna som ett bolag behöver för att lyckas. Det är oftare än sällan det tar 3-5 år att "knäcka koden" för alla de här så det går att växa snabbt, lyckosamt, stort, lönsamt eller med vilka mått nu man vill addera till ett bra företag. Ibland går det till och med bra - men inte så som förväntningarna var.

Annons
Annons

Det tar tid och att fortsätta våga tro på det när det är tungt. När man kämpat i många år utan att det lyft, när det alltid tycks dyka upp nya problem. Då är det inte lätt att fortsätta tro, kämpa och hålla i. Dock viktigt, för hoppar man av för tidigt är det stor chans att man missar värdeskapandet (och uppsidan).  En av de vanligaste misstagen som görs är att man inte har uthållighet i att våga tro på sin ursprungliga idé.

För det är sällan något som säger emot även ett par år in att ens ursprungliga analys över att att det bolaget sysslar med kan bli lyckosamt på marknaden. Alla bitar för att lyckas finns kanske bara inte på plats än. 

Många av de duktigaste entreprenörerna jobbar väldigt långsiktigt. Se på Hjalmar Winbladh, som 10 år efter att han startat Rebtel fortsätter innovera (t.ex. med dotterbolaget Sinch) med bolaget för att försöka göra det till ett miljardbolag. Eller hur han fortsätter tro på Wrapp, trots att de fått "reboota" hela bolaget. Eller Mattias Swenson & co från Bloglovin, som hade 4-5 långa år med dålig tillväxt ända tills de hittade sitt koncept och tog bolaget till New York med hjälp av investerare som Betaworks, Kinnevik, Northzone mfl och numera har 20M+ besökare per månad. För att inte tala om King, som 10 år efter att de startade bolaget fick hiten Candy Crush och blev ett av världens största spelbolag. 

Det finns en hets bland entreprenörer, investerare och entreprenörscommunityn att det ska gå så fort hela tiden. Make it or break it, nu. Jag tror det vore bra med lite nyans i den tanken. Ja, det är extremt värdefullt med snabb tillväxt där det går riktigt snabbt. Glöm dock ej bort att det ofta tar längre tid än vad man tror. 

När man upplever att andra får "overnight success", så är det ofta för att grundarna redan har pusslat många av år av mödosamt försökande i andra verksamheter och därigenom "knäckt koden". Det finns få genvägar.  Som Biz Stone, grundare av Twitter säger:

"Timing, perseverance, and ten years of trying will eventually make you look like an overnight success."

Samtidigt är det tillfällen då man kanske bör kasta in handduken och gå vidare i nuet. Alla satsningar har inte rätt förutsättningar och det är ibland bra idé att börja om. Men försök igen. Desto mer man försöker desto lättare att knäcka koden för att lyckas. 

Håll ut, entreprenörer. Det tar tid att bygga värde. Tillslut knäcker ni koden. 

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!