Halloween är ingen kassako även om många handlare firar

Ger inte så mycket, om man inte heter Partykungen.

Allt fler handlare firar Halloween, men det ger inget märkbart klirr i kassan enligt Svensk Handels undersökning. Bortsett ifrån butiker som Partykungen, som lever och andas Halloween, så ska högtiden ännu inte lyfta svensk handel som helhet.

LÄS ÄVEN: Trumpdräkt fick Partykungen att nå 34 miljoner i oktober

Annons

Slåss mot "utpräglade mathögtider"

Enligt branschorganisationen Svensk Handel så är det främst inom dagligvaruhandeln som det Halloween-pyntas. Det verkar dock inte ge någon stor effekt eftersom Halloween-veckan förra året minskade med 2,5 procent i omsättning, för just dagligvarubutiker, jämfört med en genomsnittlig vecka.

- Även om många dagligvaruhandlare får en försäljningsskjuts av Halloween kan firandet än så länge inte jämföras med utpräglade mathögtider i Sverige. För vissa butiker inom sällanköpshandeln med ett nischat sortiment kan Halloween däremot vara viktigare än självaste julhandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Halloween-veckan som helhet, det vill säga för alla branscher, ska dock ha ökat med 3,9 procent i fjol, men det tillskrivs alltså inte specifikt högtiden. De flesta handlare säger också att högtiden varken påverkar försäljningen positivt eller negativt.

8 procent mer godis

Det som ökar märkbart ska vara försäljningen av hushållsprodukter som ljus, pynt och servetter, som växer med lite över 14 procent. Godis är också en vara som går varm i handeln och där har Svensk Handel uppmätt en ökning på nära 8 procent under Halloween-veckan.

Enligt Svensk Handel så är Halloween mycket viktigare i USA än här, och svenska handlare ska ranka högtiden som nummer tio när det kommer till hur viktig den är för försäljningen. I den svenska handeln så säger 4 av 10 handlare att de i år planerar att uppmärksamma Halloween. Och även om den 31 oktober ännu inte är någon kassako, så sägs högtiden vara ett bra tillfälle att skapa lite merförsäljning.

- Halloween har kommit till Sverige för att stanna. För handeln är Halloween ett bra tillfälle att skapa kampanjer som lockar kunder till butiken, säger Johan Davidson.

Annons