Annons

Halloween är ingen kassako även om många handlare firar

Halloween är ingen kassako även om många handlare firar

2018-10-23 08:40

Ger inte så mycket, om man inte heter Partykungen.

Allt fler handlare firar Halloween, men det ger inget märkbart klirr i kassan enligt Svensk Handels undersökning. Bortsett ifrån butiker som Partykungen, som lever och andas Halloween, så ska högtiden ännu inte lyfta svensk handel som helhet.

LÄS ÄVEN: Trumpdräkt fick Partykungen att nå 34 miljoner i oktober

Slåss mot "utpräglade mathögtider"

Enligt branschorganisationen Svensk Handel så är det främst inom dagligvaruhandeln som det Halloween-pyntas. Det verkar dock inte ge någon stor effekt eftersom Halloween-veckan förra året minskade med 2,5 procent i omsättning, för just dagligvarubutiker, jämfört med en genomsnittlig vecka.

- Även om många dagligvaruhandlare får en försäljningsskjuts av Halloween kan firandet än så länge inte jämföras med utpräglade mathögtider i Sverige. För vissa butiker inom sällanköpshandeln med ett nischat sortiment kan Halloween däremot vara viktigare än självaste julhandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Halloween-veckan som helhet, det vill säga för alla branscher, ska dock ha ökat med 3,9 procent i fjol, men det tillskrivs alltså inte specifikt högtiden. De flesta handlare säger också att högtiden varken påverkar försäljningen positivt eller negativt.

Annons
Annons

8 procent mer godis

Det som ökar märkbart ska vara försäljningen av hushållsprodukter som ljus, pynt och servetter, som växer med lite över 14 procent. Godis är också en vara som går varm i handeln och där har Svensk Handel uppmätt en ökning på nära 8 procent under Halloween-veckan.

Enligt Svensk Handel så är Halloween mycket viktigare i USA än här, och svenska handlare ska ranka högtiden som nummer tio när det kommer till hur viktig den är för försäljningen. I den svenska handeln så säger 4 av 10 handlare att de i år planerar att uppmärksamma Halloween. Och även om den 31 oktober ännu inte är någon kassako, så sägs högtiden vara ett bra tillfälle att skapa lite merförsäljning.

- Halloween har kommit till Sverige för att stanna. För handeln är Halloween ett bra tillfälle att skapa kampanjer som lockar kunder till butiken, säger Johan Davidson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta