Halsont och silverskedar skapade Twitter-storm

Det händer mycket på Twitter den här veckan. Först var det Läkerol som startade en kampanj som försåg förkylda med halstabletter, en kampanj som snabbt stoppades av Twitter. Även kupongtjänsten Groupon har fått spaltmeter i pressen efter att man testat ett nytt grepp.

Läkerol drog i samband med lanseringen av sina nya halstabletter igång en Twitter-kampanj. Det hela gick ut på att man med hjälp av hashtags sökte upp och försåg folk med smakprov från sina senaste skapelser.

Läkerol själva säger til Dagens Media att man fått positiv respons från flera twitter-användare och bloggare för sitt tilltag, men det hela uppskattades inte lika mycket av Twitter som ansåg att kampanjen skulle klassas som spam, och stängde ner Läkerols Twitter-konto.

Annons

– Det är tråkigt. Twitter handlar om att få folk att snacka, precis som Läkerol med "makes people talk". Vi ser det som ett innovativt sätt att nå utvalda användare, säger Henrik Lethagen, marknadschef på Läkerol.

Läkerols Twitter-konto är nu öppnat igen men man får inte fortsätta kampanjen. Den rullar dock vidare på Facebook.

Skruvade inlägg

Groupon har också varit i ropet, dock inte så pass att de fått sitt Twitter-konto nedstängt. Kupongtjänsten har på senare tid velat skilja sig från sina konkurrenter. I stället för att bara berätta om nya erbjudanden har man börjat med att skruva till sina inlägg en skvätt.

– Ursprungligen hade vi ett konto som var just så att vi bara pumpade ut våra erbjudanden. Sedan insåg vi att vi ville göra något annat, säger Donny Arnstad, copywriter på Groupon till Dagens Media.

Bland annat har deras följare kunnat läsa inlägg som:

”Att födas med silversked i mun medför en viss kvävningsrisk.” och ”Vid sidan av quidditch, spökboll och attack-jazz så är fotboll en av världens populäraste publiksporter.”

Ris och ros

Annons

Det haglar helt enkelt inte bara erbjudande på Groupons Twitter-konto längre. Något som enligt Donny Arnstad ska vara uppskattat av många.

– Jag tror att folk blir förvånade över att ett så pass välkänt varumärke som Groupon kan släppa lite på garden och vara roliga och så. Det är en annan publik på Twitter så vi känner att vi nog kan vara lite mer på gränsen än om det hade gällt våra deals.

Men det finns även de som inte är fullständigt övertygade om det nya greppet.

– Detta räcker inte för att skapa PR. Folk struntar i sånt och orkar inte bry sig om kvasiintellektuella skojiga kupper. Det är för dåligt, kommenterar en inte lika imponerad läsare på Dagens Media.

 

Källa: Dagens Media (1, 2)

Annons