Han lämnade Google – nu ska han få e-handlarna att sälja mer

Nya tjänsten Twiggle lovar att ta personalisering inom e-handel till en helt ny nivå.

Att AI - det vill säga artificiell intelligens - är det hetaste man kan syssla med inom e-handel just nu, har uppmärksammats av Ebays VD Devin Wenig såväl som e-handelsprofilen Anton Johansson här på hemmaplan. Men som så ofta när nya tekniska stordåd är på agendan lyser de konkreta nyheterna med sin frånvaro, även om vi nyligen fick lära känna till exempel FTSY som vill revolutionera hela skoindustrin med sin AI-teknik.

Det finns dock företag som ligger i startgroparna för att lansera AI på bred front, och det på ett sätt som ingen har gjort tidigare. Ett av dem är IT-leverantören Twiggle, som med höga ex-chefer från Google och tiotals miljoner dollar i kapital från bolag som Naspers och Alibaba i bagaget, planerar att ta e-handelsvärlden med storm.

Annons

- Vi är det första företaget i världen som erbjuder den nya generationens sökmotorkapacitet genom ett API, säger Amir Konigsberg, VD och medgrundare på Twiggle.

AI genom ett API

Konigsberg, som precis som sin medgrundare Adi Avidor har en karriär på Google bakom sig, berättar att Twiggle har arbetat i åratal på sin tjänst, och att deras service fungerar både för små och stora företag som inte alltid har råd att bygga avancerad AI-teknik på egen hand.

- Det här innebär att de inte behöver att göra några tunga lyft när det kommer till installationer, implementeringar eller borttagningar. Vi ger dem AI-möjlighet via ett API som låter dem ärva allt vi har gjort och på så sätt börja arbeta omedelbart.

Varför är det så viktigt för de här e-handlarna att använda AI?

- Det ger dem möjlighet att skala. Det gör att de kan koppla kunder till produkter på ett mycket mer effektivt sätt.

Amir Konigsberg går inte in i detalj på hur Twiggles AI-modell är uppbyggd, men förklarar att e-handlare som anlitar Twiggle både lär sig vilka produkter kunderna är ute efter, samt kopplar ihop rätt produkter med rätt kund. Han jämför med fysiska butiker där duktig personal kan ge tips och råd anpassade efter varje kunds situation.

- Många säger att de sysslar med AI, men väldigt få gör egentligen AI som gör skillnad.

Bara engelska än så länge

Det finns dock ett problem. I dagsläget är Twiggle, som kom ut på marknaden för ett knappt halvår sedan, endast kompatibelt med e-handelssajter på engelska, även om fler språk är att vänta under 2018.

Annons

Men ett litet språk som svenska, när kan det bli aktuellt?

- Vi prioriterar egentligen efter efterfrågan. Just nu får vi mycket förfrågningar från Kina, Brasilien, Frankrike. Men om de svenska e-handlarna är intresserade, och det finns en tillräckligt stor efterfrågan, så kan vi gå in i Sverige också, säger Amir Konigsberg.

Om det är något som det har pratats ännu mer om än AI under det senaste åren så är det betydelsen av att “analysera sin data”.

Upplever du att det är svårt för e-handlarna att göra det själva?

- Det finns olika sorters analys och det finns olika sorters data. Du kan analysera av marknadsföringsskäl, av annonseringsskäl, och andra saker. Men att analysera data i stor omfattning och sen göra något med det du har analyserat kräver att du kan tekniken, att du har gjort det här förr och att du har resurser, säger Amir Konigsberg, och fortsätter:

- Ett företag vars fokus är att sälja väskor kan inte förväntas ha den analytiska kapaciteten inom search, dataanalys och machine learning som vi har för det är inte deras affärsmodell. Vi är här för att hjälpa dem att göra det de gör bäst.

"Det här är framtiden"

I dag samarbetar Twiggle med fyra “väldigt stora” e-handelsföretag, varav två stycken enligt Amir Konigsberg ska vara bland världens tio största globala e-handelsföretag. Det innebär att Twiggle ska hantera produktkataloger med ungefär en miljard listade produkter.

- Det här året kommer vi troligtvis att få omkring 20 nya kundföretag, så det här är går väldigt fort framåt.

Ni verkar ha fått bra respons från marknaden?

- Ja, helt fantastisk. Många har insett att AI är mainstream så nu säger alla att det är det de gör. Men när du faktiskt kan visa att det du gör har effekt på företagens affär med bättre konvertering och bättre resultat, blir det uppenbart att det är ett företag du bör investera i. Det här är framtiden.

Amir Konigsberg avslutar intervjun med att säga att framtidens AI inte är något som går att bygga “i ett garage på två personer under ett års tid”. Det är tvärtom något som kräver stora investeringar, hundratals människor och massvis med resurser.

- Framtidens handel är tätt sammankopplad med digitala upplevelser. Det är inte en fråga om ifall människor borde använda den här teknologin, det är en fråga om när de kommer att göra det. Vi är pionjärer och målet är att bli den dominanta spelaren på marknaden. Och lyckligtvis är vi den enda spelaren på marknaden som gör det vi gör.

Annons