Han säljer stora herrstorlekar – omsätter miljoner i fem länder

Stadig tillväxt för e-handeln Motley Denim som säljer herrkläder i storlekar upp till 10XL.

Det var när Henrik Öhlunds två kompisar, varav en var “big” och den andre “tall”, upptäckte att de hade gemensamt att de hade svårt att hitta jeans som passade, som hans affärsidé tog form. Han skulle tillverka och jeans i större storlekar och sälja dem under varumärket Motley Denim.

Att tillverka jeans visade sig dock vara en större utmaning än vad Henrik Öhlund trodde från början - “det gick fullständigt åt skogen”, som han själv uttrycker det - och han bestämde sig därför för att lägga om sin strategi. Det nya projektet blev att öppna en detaljhandel och sälja både jeans och andra kläder som skulle vara anpassade för män som var ute efter ett sortiment anpassat för målgruppen “big&tall”. Det var då e-handeln Motley Denim kom till. 

Annons

- Då, 2009 till 2010, fanns det ett par stycken som gjorde det i Sverige via e-handel, men jag såg direkt att jag kan göra det bättre på alla möjliga sätt. De två konkurrenterna som fanns då finns inte kvar i dag. Första butiken, motleydenim.se, lanserades september 2010, berättar Henrik Öhlund.

Kärnmålgruppen är "big"

Och det visade sig snabbt att det fanns ett stort behov av kläder för män med lite större storlekar. Enligt Henrik Öhlund har verksamheten vuxit stadigt sedan starten 2009, och i dag omsätter Motley Denim totalt nio miljoner på sina fem marknader. Sedan starten i Sverige har Motley Denim expanderat till Danmark, Finland, Norge, Finland och Estland, och de fem sajterna drivs av totalt tre olika bolag.

Under sina sju år har sortimentet dessutom vässats till och blivit än bättre anpassat efter vad företagets kunder vill ha.

- Verksamheten har renodlats under tidens gång och vi har bättre lärt känna vår kärnmålgrupp som är "big". "Tall" har varit mindre intresserade av att handla från oss så den kundgruppen jobbar vi inte längre med.

Vad får du för respons från kunderna?

- Responsen från kunderna är den bästa man kan få, nämligen att de blir återkommande kunder. Motley Denim har en god skara stamkunder som växer för varje år som går.

"Intresset för nya marknader finns"

Henrik Öhlund berättar att sortimentet dessutom har utökats med både fler plagg och fler storlekar under årens gång. Som standard erbjuds plagg i storlekar upp till 6XL, och i 30 procent av sortimentet finns 8XL att tillgå. Ibland kan till och med plagg i storleken 10XL dyka upp. Samtidigt erbjuds jeans med midjemått i regel upp till W52, och i vissa modeller i så stora storlekar som W70.

- En normalbyggd herre har W32-W34. W70 har en omkrets runt midjan på 180 cm och 8XL cirka en meter från armhåla till armhåla mätt över bröstet, förklarar Henrik Öhlund.

Annons

Vad har du för planer för framtiden - är det fler länder på gång?

- Just nu tar vi det lugnt med nya marknader och fokuserar på att växa på de marknader vi finns på. Intresset för nya marknader finns, men inga aktiva planer just för stunden.

Annons