Annons

Han satsar i Kina från dag ett med sitt nya onlinemärke Henrik Bigelius

Han satsar i Kina från dag ett med sitt nya onlinemärke

2018-07-05 07:00

Nystartat skönhetsmärke ska direkt ta sig an jättemarknaden i öst.

Bigelius Skincare är ett nytt Skandinaviskt manligt hudvårdsmärke, som nu lanseras i Sverige. Sverige är dock inte företagets största fokus, utan det är Kina.

Skönhetsmärket ska vara startat av den tidigare managementkonsulten Henrik Bigelius som under våren 2016 bodde och arbetade i Kina. Den dåliga luften i Peking sägs ha gett honom en dålig hy, vilket han försökte råda bot på med lokala så kallade "anti pollution-produkter". Denna upplevelse satte igång resan mot det som idag blivit Bigelius Skincare.

Henrik flyttade under sommaren 2017 tillbaka till Sverige för att jobba heltid med en ny serie skönhetsprodukter, som nu alltså har sett dagens ljus via e-handeln Bigeliusskincare.com. Produkterna ska dock, inom kort, även gå att köpa hos återförsäljaren DaySpa, på Sibyllegatan i Stockholm.

"E-handeln en nyckelkomponent"

Även om den svenska lanseringen sker nu så är det alltså Kina som man siktar in sig på. Företaget ska redan nu vara i förhandlingar med en lokal distributör i Kina, som sägs ha "god räckvidd" på den kinesiska marknaden.

Annons
Annons

Vi frågade grundaren, Henrik Bigelius, hur e-handeln spelar in i denna lansering.

- För oss är e-handel en nyckelkomponent i samband med lansering. Detta gäller för den svenska marknaden - som är vår launchmarknad - men framförallt för den kinesiska marknaden, som är vår fokus- och huvudmarknad. Skälen är dels att e-handeln generellt växer snabbt i andel av den totala handeln, dels att vår målgrupp, medvetna killar som har mycket på sin agenda, till stor del hittar och köper nya produkter online. I samband med lanseringen sjösatte vi en hemsida med onlineshop, från vilken en majoritet av all försäljning kommer att ske, säger Henrik Bigelius till Ehandel.se.

Hur mycket förväntar ni er att sälja online vs. offline?

- I Sverige förväntar vi oss en försäljningssplitt om ca 90 procent online och 10 procent offline. På den kinesiska marknaden skulle jag säga att denna siffra snarare är 95 procent online och 5 procent offline.

"Leverans samma dag och instant support"

Vi frågade även Henrik Bigelius hur han ska ta sig an Kina med sitt nya skönhetsmärke.

- Kina är en mycket komplex marknad att ta sig in på och kinesernas köpbeteende online är mycket mer sofistikerat än svenskarnas. Ofta krävs leverans samma dag och instant support, i multipla kanaler, för att man ska kvala in som ett alternativ. Sammantaget gör detta att vi som primär strategi kommer samköra med ett lokalt skönhetsföretag, för att snabbt kunna växla upp i volym. Företaget har egna flagshipstores i flera av de största städerna, men framförallt god närvaro på Tmall och liknande e-commerceplattformar samt på WeChat. Samarbetet med dem i deras väl utvecklade kanaler är en stor styrka för oss, framförallt online, säger Henrik Bigelius.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta