Annons

Han ska göra om ombuden - samlar paketen på ett ställe Olle Janrik, vice cd Sveriges Paketombud

Han ska göra om ombuden - samlar paketen på ett ställe

2018-10-05 15:30

Räknar med e-handlarnas hjälp.

Som paketens bankomater. Så beskriver Olle Janrik, vice vd på branschorganisationen Sveriges Paketombud, det pågående projektet med att göra om Sveriges ombudsnät med hjälp av en digital plattform.

Som Ehandel.se nyligen berättade vill Sveriges Paketombud, tillsammans med en rad andra tunga instanser, införa oberoende paketombud. Hos dem ska kunderna kunna välja att hämta upp alla sina paket, oavsett vilket företag som har stått för frakten.

LÄS ÄVEN: Alla paket på ett ställe målet med ny paketplattform

- Den stora skillnaden är att man utgår från kunden, till skillnad från i dag då man som kund får besöka flera ombud för att plocka upp sina paket. Med den nya plattformen kommer man istället själv att bestämma var man helst hämtar upp paketen, säger Olle Janrik till Ehandel.se.

Lyfter fram Swish

Och projektet med gemensamma bankomater, där man kunde ta ut kontanter oavsett vilken bank man var kund hos, är inte det enda som har tvingat flera aktörer att samarbeta inom en och samma tjänst.

- Swish är ju egentligen också ett sådant exempel, inte sant? säger Olle Janrik.

Olle Janrik tänker sig att framtidens paketombud kommer att drivas av en oberoende aktör. Dagens modell, som går ut på att varje leverantör har egna avtal med utvalda ombud, skulle alltså försvinna.

"Krävs aktörs- och systemsamverkan"

Men att leverantörerna skulle vara alltför motvilliga till förändringen, är inget han oroar sig för. Istället ser han flera vinster för samtliga inblandade, ifall branschen kan bli bättre på att samordna leveranserna. Något som också är ett av målen med projektet.

Annons
Annons
- Det här ger en stor miljöfördel eftersom kunden bara behöver ta sig till ett ombud. Dessutom ger det en kostnadsfördel, framför allt på landsbygden, om inte alla fraktbolag behöver köra samma sträckor, förklarar Olle Janrik, och tillägger:
- Men för att samordningen av transporter - och ombud för den delen - ska lyckas, krävs det både aktörs- och systemsamverkan. 

"E-handlarna är en viktig faktor"

Att - som Olle Janrik uttrycker det - "bryta upp det nuvarande mönstret", kommer alltså att föra med sig både för- och nackdelar beroende på vem man frågar. Men att det behövs en förändring, råder det enligt Sveriges Paketombud ingen tvekan om. Kunden måste helt enkelt hamna mer i fokus för att e-handeln och dess leveranser ska kunna bli mer konkurrenskraftiga, menar man.

- Jag tror att e-handlarna, som ju egentligen är de som har kontakten med kunderna, vill se en kundanpassad lösning. Så de är en viktig faktor för att vi ska kunna få upp det här låsta läget.

Men - med tanke på att andelen hemleveranser hela tiden verkar öka - kommer det ens att finnas ett behov av ombud i framtiden?

- Ja, absolut. Vi kommer att behöva bägge delar. Det kommer alltid att finnas olika sätt att få sitt paket, men jag tror att basvolymen kommer att gå till ombud.

"Det här behövs verkligen"

Arbetet med att ta fram en nationell paketplattform har hittills pågått i ungefär ett halvår, och Olle Janrik beskriver det som att projektet är på steg två av totalt åtta. Trots att det finns vissa utmaningar, som till exempel att få de stora logfistikaktörerna att släppa på prestigen, är målet att kunna lansera en ny lösning om två år, det vill säga år 2020.

Klarar ni det?

- Ja, det kommer vi att göra. För det här behövs verkligen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

"Om Amazon kommer hit ska vi kräva kollektivavtal"

"De ser inte människor som levande varelser".

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Vill ha höjda löner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Skyller på förra årets fest.

Axfoods nya rekord - <nobr>E-handel</nobr> växte med 37 procent

Axfoods nya rekord - E-handel växte med 37 procent

Enligt färska siffror.

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent:

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent: "Ökar tempot"

Siktar på 100 miljoner.

Annons
Annons
Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

"Tillbaka i ny kostym".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta