Han tröttnade på att göra rika företag rikare – startar global nätbutik för välgörenhet

Nu vädjar han till svenska e-handlare om hjälp med det tekniska.

Filip Cederholm jobbade som reklamfotograf när han insåg att han egentligen ville göra något annat. Sagt och gjort, 2009 sålde Filip Cederholm allt han hade och startade istället den globala välgörenhetsorganisationen ABC Charity med särskilt fokus på barns utbildning.

- Jag tröttnade på att göra vackra människor vackrare och rika företag rikare och började fundera på hur jag kan bidra med min kreativitet till världen istället, säger Filip Cederholm till Ehandel.se. 

Annons

Barn ska forma alfabetets alla bokstäver

Nu har han inom ramen för ABC Charity startat ett fotoprojekt som är unikt i sitt slag. Genom att engagera tusentals barn i en rad olika länder ska han skapa vad han själv benämner som “världens första mänskliga alfabet”. Han tar en bild av några hundra barn som tillsammans bildar en bokstav.

Hela alfabetet ska avbildas och alla bokstavsformationer fotograferas i olika länder. För att även ge tillbaka till de länder där korten tas registrerar och väljer ABC Charity också ut upp till 5 välgörenhetsorganisationer som får del av av de pengar som kommer bin via försäljningen av bilderna.

Bokstavsbilderna ska sedan säljas i den nya webbshoppen på organisationens hemsida.

Och några bokstäver har man redan hunnit med.

- A:et gjorde vi i Sydafrika. 500 barn deltog och de flesta av dem kom från kåkstäder och hade aldrig sett havet, så vi tog dem till havet, berättar Filip Cederholm.

Nätbutiken ett insamlingsverktyg

På A:et följde bland annat C:et som fotograferades här hemma i Sverige, utanför Trelleborg. Nu stundar bokstaven H, som ska fotograferas i Lofotens vinterlandskap i Norge den 4:e april.

Skärmdump av Sverigebilden som togs utanför Trelleborg

 Samma dag som fotot i Lofoten tas öppnas också webbshoppen.

Annons

- Vår webbshop kommer fungera som ett insamlingsverktyg. När man köper bilderna, så väljer man vilken organisation bland våra registrerade välgörenhetsorganisationer som ska få pengarna och på så sätt kan organisationer lättare samla in pengar till sig.

Bokstavsbilderna kommer att säljas i begränsad upplaga och i olika storlekar. Det minsta formatet kommer att vara A3 och kosta 220 dollar. Av dessa går 200 dollar direkt till den välgörenhetsorganisation som köparen väljer och resterande 20 dollar går till print- och PayPal-avgifter, något som ABC Charity på sikt hoppas kunna ordna olika gratisalternativ till.

Filip Cederholm och ett gäng barn.

Söker partner som kan e-handel

Men Filip Cederholm har ett problem. Han har aldrig tidigare jobbat med e-handel och är enligt egen utsago inte särskilt duktig på det och den webbshop som lanseras i dagarna beskriver han som “väldigt enkel”. Ambitionen är dock att göra den betydligt bättre och nu hoppas han kunna komma i kontakt med någon svensk e-handlare som kan hjälpa till i projektet.

- Vi söker en webbpartner som är duktig på e-handel. Vår dröm är att hitta ett stort e-handelsföretag som vill bidra till förändring på jorden och kan hjälpa oss att göra 2.0-versionen av vår webbshop. Det hade varit fantastiskt om någon där ute hade möjlighet att hjälpa oss med det, säger Filip Cederholm.

Och även om den forna reklamfotografen inte längre jobbar i kapitalets tjänst så har han fortfarande användning för sina gamla kunskaper.

- Jag ser det här som en reklamkampanj där pengarna går till välgörenhet istället för till aktieägare, säger han.

Annons