Annons

Handeln kan ta fart i höst och fler satsar på nätet

Handeln kan ta fart i höst och fler satsar på nätet

2013-09-16 09:22

Handlarnas framtidstro vänder uppåt i september månads Handelsbarometer. Månadens undersökning visar också att många handlare ser näthandeln som ett viktigt komplement och många kombinerar redan försäljning i butik med e-handel.

Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator för optimismen bland medlemsföretagen. Handelsbarometern tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.

Under de senaste åren har handlarnas framtidstro ofta minskat något under höstmånaderna, men så är inte fallet i år. Inte sedan 2010 har Framtidsindikatorn legat på en så hög nivå i september månad.

Närmare hälften av handlarna tror att försäljningen kommer att öka i den egna butiken under de kommande tre månaderna. Endast 16 procent tror på en minskad försäljning.
– Till skillnad från förra hösten ser vi att handlarnas framtidstro vänder uppåt i september. Efter ett trögt första halvår finns det nu tecken på att detaljhandeln kan ta fart under hösten, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.

Antalet e-handelsaktörer väntas öka

I september månads Handelsbarometer ställdes även frågor om handlarnas syn på e-handel. 48 procent av sällanköpsvaruhandlarna svarade att butiken eller kedjan de tillhör säljer, eller planerar att börja sälja, sina varor på nätet som ett komplement till den fysiska handeln. Bland dagligvaruhandlarna var den andelen 19 procent.

Omkring 6 av 10 handlare, 61 procent, tror att fysiska butiker är mer lönsamma än e-handeln i den bransch de själva verkar i. En övervägande majoritet, 71 procent, av de tillfrågade handlarna tror att antalet e-handelsaktörer kommer att öka under de kommande tre åren

Handlarna fick även frågan om i vilken detaljhandelsbransch de tror att e-handeln kommer att växa mest under det kommande året. Resultaten är spridda och ingen bransch utmärker sig särskilt mycket. 28 procent tror på handeln med fritidsvaror, medan 23 procent tror att det är butiker som säljer hemutrustning som kommer att växa starkast.
– För många butiker har e-handeln redan blivit ett naturligt komplement till den försäljning som sker i den fysiska butiken. Nu väntar vi bara på att även dagligvaruhandeln ska ta steget och börja med e-handel på bred front. Någon som möjligen kan inverka negativt på utvecklingen är handlarnas tveksamhet till hur lönsam e-handeln är, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons
Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta