Handeln online och i butik är omöjlig att integrera

E-handeln tar en allt större plats, även hos företag som traditionellt säljer i butik. Trots det är det fortfarande många som inte tror att det går att integrera kanalerna i realtid, eller att näthandel inte är något för dem. Det visar en undersökning utförd av e-handelsleverantören Avensia.

Avensia, en av Nordens större e-handelsleverantörer, har nyligen genomfört en undersökning bland landets företag och deras syn på e-handel. I undersökningen tillfrågades 100 marknadschefer i svenska bolag i vilken grad man höll med om sju vanliga myter om e-handel.

– Överlag visar undersökningen att många gamla e-handelsmyter ännu tycks vara vid liv bland marknadscheferna. Inte minst att man inte tror att det går att ha kunden i centrum för alla säljkanaler, säger Jörgen Bertilsson, vvd på Avensia.

Annons
Annons

Undersökningen visar också att e-handelssatsningar sällan drivs av it-avdelningarna. Över hälften av marknadscheferna, 53 procent, menar att it-avdelningen inte är drivande i företagets e-handelsprojekt. Var tredje marknadschef ser dock positivt på e-handelns utveckling de kommande tre åren.

– Att drygt hälften av marknadscheferna anser att it-avdelningen sällan är drivande i e-handelsprojekten är något vi märker allt oftare. Många marknadschefer har blivit allt friare att köpa in de lösningar som stöttar kunderbjudanden bäst, vilket också visar sig i att en hög andel av marknadscheferna är involverade i e-handelsprojekten, säger Jörgen Bertilsson.

Bosktaven ”e” kan tas bort

Det råder också en skepsis bland en majoritet av marknadscheferna om att försäljningen i butik och via e-handel kan integreras i realtid. Hela 64 procent anser att det inte är möjligt.

– Att e-handeln ses som en positiv faktor för tillväxt av marknadscheferna är naturligt. Däremot överraskar att myten lever om att olika säljkanaler är näst intill omöjliga att integrera i realtid. Så är det verkligen inte idag. Vi är snarare redan vid en punkt då bokstaven ”e” i ordet e-handel kan tas bort, säger Jörgen Bertilsson.

Sociala medier tycks också bli allt viktigare för försäljningen. En majoritet av marknadscheferna, 62 procent, instämmer helt eller delvis i att sociala medier blir allt viktigare för försäljningen.

– Idag borde multikanalstrategier, där allt är integrerat i realtid, vara ett självklart mål för alla marknadschefer. Det är bara att konstatera att vi har ett gediget arbete med att utbilda marknaden i hur man lyfter försäljningen i alla kanaler via e-handel. Inte minst inom B2B är det fortfarande möjligt för en modern aktör att plocka stora delar av marknaden snabbt genom att erbjuda det kunderna egentligen vill ha, säger Jörgen Bertilsson.

Källa: Press

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!