Handelsbarometern blir gladare när e-handlarna får vara med

"Optimismen bland Sveriges e-handlare är het".

I februari kunde Svensk Handel berätta att den digitala transformationen pressar de fysiska butikernas lönsamhet.

LÄS ÄVEN: Digital transformation pressar butikernas lönsamhet

Annons

Handelsbarometern är Svensk Handels indikator över hur framtidsförväntningarna är bland handelns företag. Hittills har den inte fokuserat på e-handlare men det ändras i februari då man började kolla specifikt på e-handelsföretags framtidstro.

Än så länge finns det alltså bara två mätpunkter, februari och mars, men Svensk Handel kan i alla fall konstatera att e-handlarna är mycket mer optimistiska än butikshandlarna.

- Handeln står mitt i ett skifte som drivs av ett kundbeteende som förändras i snabb takt. Vi har nått en brytpunkt där all tillväxt inom sällanköpshandeln sker på nätet. Optimismen bland Sveriges e-handlare är het, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.

"Butiker kommer ha en central roll"

I mars så ska e-handlarnas framtidsförväntningar vuxit med 2,5 enheter till ett indexvärde på 117,6 i Handelsbarometern. Samma siffra för butikshandlarna sjönk med 3,2 enheter och ligger nu på 90,2.

Butikshandlarnas “framtidstro” ligger därmed drygt 10 enheter lägre än samma månad förra året.

- Fysiska butiker kommer även framöver att ha en central roll i handeln. Däremot har konkurrensen hårdnat och butikerna behöver vässa sina erbjudanden för att lyckas vara attraktiva även i framtiden, säger Karin Johansson.

Annons