Larmet: Handlarna riskerar att drunkna i regelkrångel

8 av 10 handelsföretag tycker att regelbördan har ökat de senaste åren.

Allra värst är det enligt uppgift för de handelsföretag som är verksamma inom livsmedelsbranschen, men även inom andra handelsområden finns det en hel del regler man måste förhålla sig till. Enligt en ny rapport från Svensk Handel tycker 78 procent av handelsföretagen att regelbördan har blivit tyngre de senaste åren.

- Krångliga och onödiga regler innebär stora kostnader för handlarna. Regelbördan tar tid, pengar och resurser som handlarna hade kunnat lägga på att utveckla sin verksamhet eller anställa fler medarbetare, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Annons

E-handeln förde med sig nya regler

I den nya rapporten, som har fått namnet "Värsta Reglerna", går Svensk Handel igenom ett antal områden som kan ställa till det för bland annat e-handlare. Det handlar till exempel om skatteregler, konsumentskyddsregler samt miljö- och kemikalielagstiftning.

- Förutom att konsumenterna är mer pålästa och ställer högre krav på företagen har det även tillkommit regler i och med den växande e-handeln. Företagen har tvingats anpassa och utforma riktlinjer efter den befintliga lagstiftningen samt den som tillkommit i och med den växande marknaden, heter det till exempel i rapporten angående elektronikhandeln, som i allt högre utsträckning äger rum på nätet.

I rapporten tas det också upp att man som e-handlare måste ha koll på vad som gäller angående exempelvis ångerrätt, vilket av vissa uppfattas som en extra börda.

"Ska vara lätt att göra rätt"

Från Svensk Handels sida vill man bland annat gärna se tydligare information till de berörda företagen. Organisationen vill även att handlare ska slippa betala tillsynsavgifter för tillsynstillfällen som inte äger rum, vilket alltså förekommer i dag.

- Vi ska inte införa fler regler än vad vi klarar av att följa. Regler behövs men de ska vara tydliga och logiska. Det ska vara lätt att göra rätt. För att upprätthålla förtroendet är det viktigt att reglerna tillämpas lika för alla företag, avslutar Mats Hedenström.

Annons