Hans leasing-startup drog in 30 miljoner på 12 månader

Vill göra det lättare att fixa bilen online - har nu skickat tiotals miljoner till återförsäljarna.

Om man gärna vill ha en bil, men helst vill slippa underhåll och annat som följer med att vara bilägare, brukar leasing vara ett populärt alternativ. Men att ge sig in i leasingbranschen kan vara lättare sagt än gjort, eftersom det kan vara krångligt att söka bland de alternativ som finns. Det kan också vara svårt att jämföra priser, och därmed svårt att vara säker på ifall man verkligen betalar rätt pris för den bil man har valt.

LÄS ÄVEN: Bilhandlare tar steget ut på nätet: "Ser ökad efterfrågan"

Annons

"Agerar som oberoende part"

Åtminstone om man ska tro gänget bakom Biloffert.se, en ny leasingtjänst som lanserades för drygt ett år sedan. För att underlätta för kunderna har det nystartade företaget valt att bara erbjuda färdigpaketerade priser direkt från återförsäljarna. I priset ingår vinterdäck, service och försäkringar, vilket ska göra det lätt för kunden att jämföra olika erbjudanden.

- Till detta erbjuder Biloffert.se kostnadsfri rådgivning oavsett vart kunden är i sin köpprocess samt guider och allmän information om hur leasing fungerar. Genom tjänsten får kunden en enkel överblick och kan granska marknaden på endast bara ett par minuter, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Och uppenbarligen är Bilofferts modell ett koncept som går hem hos kunderna. Under det år som företaget har varit verksamt ska sajten ha dragit in 30 miljoner kronor till de bilåterförsäljare den samarbetar med.

- Vi har på väldigt kort tid slagit in oss på en hårt konkurrerande marknad med en plattform som både kund och återförsäljare gillar. Efter att kunden hittat rätt bil så låter vi återförsäljaren ta över och vi fortsätter att agerar som oberoende part under köpprocessen, säger grundaren och vd:n Filip Samuelsson i en kommentar.

Klarnatopp i styrelsen

Filip Samuelsson, som själv har arbetat som bilförsäljare innan han drog igång Biloffert.se, är inte ensam om att tro på sitt leasingprojekt. I Bilofferts styrelse sitter till exempel också David Sandström, som är global marknadschef på betalföretaget Klarna.

- Våra första 12 månader har varit över förväntan. Vi har redan hjälpt bilåterförsäljarna att finansiera över 30 miljoner, vilket är jätteroligt, konstaterar David Sandström.

LÄS ÄVEN: MediaMarkt säljer svensk elbil på nätet

Annons
Annons