Hantverksmeckat Etsy går från handgjort till massproducerat

Etsy tar ytterligare ett steg bort från att vara en marknadsplats för handgjorda produkter. Något man gör genom att lansera Etsy Manufacturing, en tjänst som ska göra det möjligt för säljare att skala upp sin verksamhet.

Etsys senaste drag innebär att säljare på sajten nu fullt ut kan använda sig av olika tillverkare för att skala upp sin produktion. Etsy kommer även att hjälpa säljare att komma i kontakt med av dem godkända tillverkare för att hjälpa dem med produktionen.

Lanseringen kommer drygt två år efter det att Etsy lättat något på reglerna och gjort det möjligt för säljarna att använda sig av externa tillverkare så länge som den ursprungliga idén till produkten kommer från respektive säljare.

Annons

Som en del av processen var säljarna även då tvungna att vara helt transparent om var, och hur deras varor produceras, samt söka ett godkännande från Etsy.

Vill behålla sina säljare

Sedan Etsy lättade på reglerna hösten 2013 har de godkänt ansökningar från cirka 5000 säljare, något som i sin tur skapat 7853 nya samarbeten mellan säljare och tillverkare. Som ett svar på kritiken att de nya reglerna skulle innebära att många skickade sin tillverkning till låglöneländer säger Etsy att 85 procent av samarbetena är inom samma land.

Men att göra det möjligt för säljare att skala upp sin verksamhet är nog inte den enda anledningen till Etsys nya policy. Det rör sig troligtvis också om att få marknadsplatsen att växa och för att kunna behålla framgångsrika säljare från att lämna för andra marknadsplatser, eller lansera egna nätbutiker.

Etsy brottas också med en del problem efter sin börsnotering i våras. Efter ett mindre lyckat första kvartal och Amazon planer på en direkt konkurrent hade aktien backat med nästan 45 procent i början av juni. Sedan dess har kursen gått ner ytterligare och Etsy letar nu nya vägar för att bredda sin verksamhet, bland annat med crowdfunding, och söka nya intäktsströmmar.

Annons