SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Collector Bank
Här är e-handeln tillväxtmotorn Anders Carlsson

Här är e-handeln tillväxtmotorn

2016-10-11 09:30

Olika betallösningar, personlig kundtjänst och smart lagerhållning. Det är några av anledningarna till att Hylte Jakt & Lantman har ökat omsättningen i nätbutiken.

Hylte Jakt & Lantman har de senaste åren genomgått en förändringsresa. Karl-Göran Carlsson, som varit vd i 40 år, förvärvade bolaget 2014 av en lokal ekonomisk förening i regi av Lantmännen. Därefter tog hans son, Anders Carlsson, över rodret för bolaget som säljer produkter inom segmenten jakt, skog och trädgård. Men förändringsresan handlar inte bara om ägarförhållandena. Hylte Jakt & Lantman ökade omsättningen från 108 miljoner till 131 miljoner kronor mellan 2014-2015 och siktar på cirka 150-160 miljoner i år. Den främsta anledningen till ökningen är deras e-handel. Under 2015 steg försäljningen på nätet med 80 procent och just nu utgör distanshandeln halva omsättningen, medan den fysiska butiken har resten. Bolaget ser en motsvarande e-handelstillväxt även detta år.

"Det har verkligen varit ett skifte där omsättningen i butiken fortfarande ökar men försäljningen på nätet rusar, säger Anders Carlsson"

Allt finns i lager

Det finns några bärande ingredienser i deras framgångsrecept. En av dem handlar om bolagets lagerhållning. Anders Carlsson berättar att bolaget säkerställer att de enbart har produkter till försäljning som finns på deras lager i anslutning till den fysiska butiken. Det är fördelaktigt av två skäl. Å ena sidan möjliggör det kortare leveranstid, eftersom produkterna i regel packas samma dag och skickas dagen efter. Å andra sidan behöver de inte ge kunden en negativ upplevelse genom att kontakta denne och berätta att produkten ännu inte finns i lager. Arbetssättet låter självklart, men många e-handelsföretag väljer av ekonomiska skäl att ha mindre lagersaldo och rentav beställa produkterna från leverantören när orden från kunden inkommit – med längre leveranstid som konsekvens.

"Att ringa till kunden och säga ”tyvärr, vi har inte produkten i lager” trots att man under gårdagen kommunicerat att man har varan i lager medför direkt en förtroendeknäck. Det funkar inte inom e-handeln, eftersom kunderna förväntar sig att produkterna finns i lager och att de levereras snabbt, säger han"

Tre typer av fakturor för privatkunder

En annan framgångsfaktor är betallösningarna, tidigare användes främst postförskott och kortbetalningar. Men efter att bolaget för ett par år sedan inlett ett samarbete med Collector Bank erbjuds också fakturabetalningar. I dag finns tre olika varianter för privatkunder: samlingsfaktura (som sammanställer samtliga köp under en månad på en faktura), delbetalningsfaktura och ”vanlig” faktura. I dagsläget består ungefär 95 procent av bolagets e-handelskunder av privatpersoner och en klar majoritet av dem föredrar samlingsfakturan följt av vanlig faktura, delbetalning och kortbetalning, berättar Anders Carlsson. Också företagskunder erbjuds vanlig fakturalösning. Han berättar att betallösningen med fakturor är en av orsakerna till bolagets snabba försäljningstillväxt.   

"Det gav oss en skjuts och det beror på att kunderna vill få grejerna hemskickade före betalning. Faktura som betalsätt sätter mer press på oss e-handlare att vi verkligen levererar. I dag finns det många oseriösa aktörer som säljer saker på nätet och kommunicerar att det finns i lager. Sedan när kunden har dragit betalkortet hålls pengarna som gisslan även om produkten inte skickats, säger han"

Slipper ta risken

Hylte Jakt & Lantman ser likviditeten som en fördel i deras samarbete med Collector Bank. Bakgrunden är att bolaget köper stora volymer varor under sitt eget varumärke Genzo direkt från fabriker runtom i världen, särskilt Asien. Dessa inköp betalas till 30 procent vid order och 70 procent när varorna lastas på båt. Därefter väntar en resa hem på 40 dagar följt av införtullning, inrikestransport och inlagring innan varorna kan generera intäkter.

"Detta frestar på likviditeten och då är det tacksamt att vi i samarbetet med Collector Bank slipper ta risken och får pengarna dagen efter att kunden genomfört köpet"

Som många andra familjeföretag har Hylte Jakt & Lantman en personlig prägel, något som märks i kundrelationerna. Devisen är att varje kund ska få ett personligt bemötande och reklamationer och problem ser bolaget allvarligt på, enligt Anders Carlsson.

"Vi utvärderar eventuella problem mycket noga för att ta reda på vad som gått fel och hur vi kan undvika det i fortsättningen. Vi är ett familjeföretag och det finns incitament för ett gott rykte mot såväl kunder och leverantörer, detta är vår bästa marknadsföring. Vårt mål är att alltid vara kundens bästa val"

Hur ska ni utveckla e-handeln i framtiden?

"Vi jobbar för att ständigt utveckla våra tekniska lösningar för att det ska vara enkelt för kunden att handla hos oss. Likaså försöker vi bygga bort friktion och tidstjuvar efter att ordern kommit in, tills den hamnar i kundens brevlåda. Vi ska också köra igång med att kunderna kan skriva omdömen på sajten. Det är viktigt att få in feedback och detta kommer att hjälpa oss i utvecklingen framåt, säger han"

Hylte Jakt & Lantman i korthet:

  • Säljer produkter inom segmentet jakt, skog och trädgård i fysisk butik, belägen i Hylte kommun, och på nätet och per telefon.
  • Omsätter 131 miljoner kronor (2015) och har cirka 25 anställda, varav distanshandeln står för cirka hälften och ökar stadigt årligen.
  • 95 procent av kunderna är privatpersoner.

Hylte Jakt & Lantman betallösningar i samarbete med Collector Bank:

  • Samlingsfaktura som innebär att alla köp under innevarande månad samlas på en faktura och som skickas efterföljande månad.
  • Med Delbetalning erbjuds förbestämda delbetalningsbelopp och löptid.
  • Med Fakturalösning kan kunden välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar.
  • Fakturalösningen för företagskunder innebär att varorna levereras till kund före betalningen.

 

Collector Bank AB
Collector erbjuder betallösningar som ökar kundnöjdheten genom att erbjuda längre betaltider och flexibla betalsätt, dessutom fakturalösning för både privat- och företagskunder.  LÄS MER
Kontakt:
Collector Bank betallösningar
010 – 161 00 00 
payments@collectorbank.se

Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta