Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

"Krångligt att förstå vad företag förväntar sig".

Influencer marketing är en marknadsföringsväg som har blivit alltmer populär. Vi frågar ofta e-handlare om hur de tänker när de väljer influencer-samarbeten. Men nu ska vi vända på steken och se vad influencers säger om den här typen av samarbeten, och vad de tycker att företag kan bli bättre på. 

Beatly och tidningen Resumé har nyligen genomfört en undersökning om svenska influencers syn på samarbeten med varumärken. De influencers som deltog i undersökningen har från 1000 följare på Instagram upp till 650 000 stycken, och verkar inom livsstils-, inrednings- och modekategorin. Drygt 25 procent av de tillfrågade är i åldern 25-30 år, 22 procent är 30-35 år och cirka hälften över 30 år.

Annons
Annons

- Undersökningen motbevisar många myter om influencers. Bland annat ser vi en större mognad hos de som jobbar som influencers än vad man kanske tänker sig, och en ökande andel män så det är inte enbart unga tjejer som är influencers, säger Jonas Arnklint, vd och grundare av Beatly, i ett pressmeddelande.

Dyrare samarbeten ju fler följare 

Nästan hälften, 45 procent, genomför 2-5 samarbeten med varumärken i månaden. Men lika många genomför max ett samarbete i månaden. Knappt 10 procent svarade att de gör fler än fem samarbeten per månad, och endast en procent genomför fler än 15.

Men ambitionen hos de tillfrågade uppges vara att genomföra fler samarbeten än vad de gör idag. Mer än hälften vill göra 2-5 samarbeten, drygt 30 procent vill genomföra 5-10 och cirka 10 procent drömmer om att ha fler än 10 samarbeten i månaden.

Men det finns ett samband mellan hur mycket man tar betalt för ett samarbete och hur många följare man har. Ju större publik influencern har i sin kanal desto mer tar den betalt, och desto mindre chans är det att influencern genomför gratis samarbeten. 

Långsiktiga jobb föredras 

I undersökningen framgår det vilka varumärken som influencers drömmer om att få till ett samarbete med. I topp 20-listan finns det flera e-handlare, men första plats tog omni-handlaren H&M.

På andra plats kom IKEA, och på tredje Jotex. De e-handlare som följer i topplistan är Ellos, Nelly.com, NA-KD, Jollyroom, Asos och MADLADY.

- Det som är viktigast för influencers i samarbeten är trovärdighet, att samarbetet inte går emot deras värderingar, att man tror att följarna skulle uppskatta innehållet och att varumärket känns kompatibelt med det egna varumärket och att innehållet passar in i deras flöde, skriver företaget i rapporten.

Långsiktiga samarbeten med företag som influencers delar värderingar med uppgav därför vara oftast eftersträvat. 78 procent vill helst jobba med långsiktiga samarbeten, och 22 procent med enstaka inlägg. 

Annons
Annons

Företag är dåliga på att betala

Enligt de som deltog i undersökningen kan företag främst bli bättre på, när det kommer till samarbeten med influencers, att ge betalt.

- Man upplever att varumärken inte riktigt förstår värdet av att jobba med influencers, och de borde även bli bättre på att låta influencern vara mer kreativ och styra mer eftersom de känner sina följare väl, sammanfattar företaget i rapporten och fortsätter:

- Det krångligaste momentet i samarbeten tycker influencers är dåliga breifer - att man inte förstår exakt vad kunden vill ha eller om breiferna är för styrda.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!