Här är modejättarna som toppar sociala medier-ligan

Flest inlägg ger inte flest likes, enligt en ny studie.

Svenska H&M är ett av företagen som toppar listan när det gäller hur mycket engagemang de åstadkommer i sociala medier. Det visar en ny studie som gjorts av ShareIQ, som mäter prestationer online, berättar Marketing Drive.

Studien, som går under namnet “Fashion's Fast and Slow Social Movers”, fokuserar helt på modeföretag. Förutom H&M har även Forever21 och Topshop nått bra resultat.

Annons

H&M 20 gånger så mycket som Mango

Enligt rapporten ska H&M ha 20 gånger så mycket “content performance” som de lägst presterande företagen, där bland annat Mango, Gap och American Apparel nämns.

Konkret så ska H&M ha fått 39 miljoner interaktioner på Instagram, trots att de endast postat 486 inlägg. Det kan jämföras med Forever21 som hade ett ännu bättre snittresultat - 53 miljoner Instagraminteraktioner på 1017 poster.

Flest inlägg ger inte mest likes

Samtidigt så visar studien tydligt att flest poster inte alltid har bäst resultat. Det illustreras bland annat av att den spanska klädjätten Zara endast har fått 1,9 miljoner interaktioner på sina 1700 postade Instagrambilder.

Samma samband ska ha visats mellan antalet följare och antalet likes. De med flest antal följare har alltså inte nödvändigtvis flest likes och kommentarer på sina inlägg.

Annons