Annons

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

2019-06-27 08:16

E-handeln tar över.

Best Transport har nyligen avsluslutat sin senaste undersökning och nu har vi fått ta del av resultatet. Det som undersöktes var vilka produkter svenskar, män och kvinnor över 18 år, kan tänka sig i fortsättningen att endast handla på nätet.

Resultatet visar att hela 55 procent vill uteslutande handla böcker och kontorsmaterial online. Tätt därefter kom läkemedel med 45 procent, och hemelektronik med 40 procent. För att lista topp fem varor som svenskarna helst vill sluta handla i de fysiska butikerna, så hamnar hälso- och skönhetsprodukter på plats fyra med hela 36 procent. Femteplats tog sex- och intimprodukter hem, med 32 procent.

Från slutet kan vi se vilka produktkategorier som har störst chans att överleva i vår digitaliserade värld. Endast var tionde person, 12 procent, skulle vilja byta ut byggvaruhusen mot webben. Näst sist på listan kom fritids- och hobbyartiklar med 14 procent, och tredje från slutet mat och dryck som hela 16 procent stod bakom. 

Annons
Annons
– Samtidigt som handeln online har bidragit till att det blivit tuffare för flera butiker fyller faktiskt fysiska affärer en funktion även för e-handeln. Många av våra kunder utvecklar smarta omnichannel-lösningar där lokala butiker fungerar som lager. Det kan korta leveranstiden ner till två timmar på vissa ställen, vilket är en framgångsfaktor, säger Niklas Knight, vd på Best Transport, i samband med undersökningen och tillägger:
– När e-handeln fortsätter att växa ställs allt högre krav. Vi märker hela tiden hur ribban höjs för vad som gör en kund nöjd.

I rapporten kan vi även se att åldersspannet 18 till 39 år är mest positiv till att uteslutande handla varor online. Åldersgruppen 40 till 59 år skiljer sig faktiskt väldigt lite i sina åsikter från de yngre. Men de som är 60 år och äldre visar att de är mer försiktiga med att utesluta den fysiska handeln. 

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons
Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta