Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Best Transport har nyligen avsluslutat sin senaste undersökning och nu har vi fått ta del av resultatet. Det som undersöktes var vilka produkter svenskar, män och kvinnor över 18 år, kan tänka sig i fortsättningen att endast handla på nätet.

Resultatet visar att hela 55 procent vill uteslutande handla böcker och kontorsmaterial online. Tätt därefter kom läkemedel med 45 procent, och hemelektronik med 40 procent. För att lista topp fem varor som svenskarna helst vill sluta handla i de fysiska butikerna, så hamnar hälso- och skönhetsprodukter på plats fyra med hela 36 procent. Femteplats tog sex- och intimprodukter hem, med 32 procent.

Annons

Från slutet kan vi se vilka produktkategorier som har störst chans att överleva i vår digitaliserade värld. Endast var tionde person, 12 procent, skulle vilja byta ut byggvaruhusen mot webben. Näst sist på listan kom fritids- och hobbyartiklar med 14 procent, och tredje från slutet mat och dryck som hela 16 procent stod bakom. 

– Samtidigt som handeln online har bidragit till att det blivit tuffare för flera butiker fyller faktiskt fysiska affärer en funktion även för e-handeln. Många av våra kunder utvecklar smarta omnichannel-lösningar där lokala butiker fungerar som lager. Det kan korta leveranstiden ner till två timmar på vissa ställen, vilket är en framgångsfaktor, säger Niklas Knight, vd på Best Transport, i samband med undersökningen och tillägger:

– När e-handeln fortsätter att växa ställs allt högre krav. Vi märker hela tiden hur ribban höjs för vad som gör en kund nöjd.

I rapporten kan vi även se att åldersspannet 18 till 39 år är mest positiv till att uteslutande handla varor online. Åldersgruppen 40 till 59 år skiljer sig faktiskt väldigt lite i sina åsikter från de yngre. Men de som är 60 år och äldre visar att de är mer försiktiga med att utesluta den fysiska handeln. 

Annons