Har du varit utsatt för den nya hyrhandeln?

Den nya distanshandelslagen har nu börjat användas och kunderna kan få en riktigt bra deal om e-handlare glömmer att informera om sina rättigheter.

Den nya distanshandelslagen trädde i kraft den 13 juni förra året. En lag som bland flera andra förändringar slängde ut den klassiska frasen "väsentligen oförändrat skick". Nu kan kunder skicka tillbaka använda varor inom 14 dagar, vilket skrämmer e-handlare.

Det talades om en stundande "hyrhandel" där kunder skulle beställa och använda varor för att sedan skicka tillbaka dem.

Annons

Nu lyfter flera tidningar två fall där Allmänna reklamationsnämnden (ARN) behandlat den nya lagen.

Full återbetalning för miss i villkor

I ett fall köpte en kund ett par skor för 780 kronor som efter två promenader ansågs obekväma. Kunden fick rätt i att lämna tillbaka dem och full återbetalning, även om butiken nekade.

Varför gjordes inget värdeminskningsavdrag som den nya lagen ger rätt till? För att handlaren inte meddelat om detta avdrag vilket gör att den möjligheten försvinner. Detta är något som vi lyfte tidigt och det är förstås viktigt som e-handlare att informera kunderna.

1000 kronor för fläckig vagn

Ett annat fall behandlade en barnvagn som köpts för 4500 kronor och sedan använts, vilket bland annat sägs resulterat i en del fläckar. Här fick butiken rätt i att dra av 1000 kronor enligt ARN:s bedömning.

E-handlarnas farhågor om en hyrhandel är alltså inte helt obefogade. Vi har dock inte sett något stort ramaskri kring detta ännu. Kunderna är dock med största sannolikhet inte vana vid den nya lagen och vad den innebär.

Sverige var även ett av de länder där man redan hade ett starkt konsumentskydd så ändringarna var relativt små i och med den nya lagen, med ursprung i ett EU-direktiv, även om detta med värdeminskning är ett minst sagt problematiskt område.

Har du fått tillbaka använda varor?

Konsumentverket har tidigare meddelat att de är positiva till lagen men att de också ser tolkningsproblem. Frågan är om "hyrhandel" kommer bli ett problem i och med att kunderna lär sig den nya lagen.

Har du som e-handlare fått tillbaka använda varor efter att den nya lagen gått igenom? Hur har du hanterat det? Dela gärna med dig i kommentarerna nedan. Enligt ARN, som endast behandlat ett par av dessa ärenden än så länge, skall många fler fall ligga och vänta.

Annons

– Det är rätt stora förändringar som det här innebär, särskilt den här värdeminskningsfrågan. Vi håller på att ta fram vägledande beslut, säger Nils Sigfrid, beredningsjurist på ARN.

Annons