Hattar på nätet en riktig dundersuccé

Nätbutiken Hatstore har på några år gått från att vara ett hobbyprojekt till ett företag med sju anställda. Nu ligger fokus på Tyskland och egna varumärken.

2011 startade Filip Karlsson e-handeln Hatstore.se som ett hobbyprojekt. Att sälja kepsar, mössor och andra huvudbonader på nätet har visat sig vara en lukrativ affär, även för andra inom samma bransch, och sedan dess har man sakta men säkert vuxit ur lagerlokal efter lagerlokal.

Idag huserar man i 400 kvadratmeter stora lokaler på Engelska vägen i Kalmar. 2013 kom Filip i kontakt med Kalmar Science Parks e-handelskluster. Något som gav hattaffärerna en extra skjuts.

Annons

– Det senaste året har det verkligen smällt till. Vårt samröre med Kalmar Science Park har gett oss mycket, framför allt möten med andra personer inom samma bransch, säger Filip Klasson, vd och grundare av Hatstore.

Egna varumärken

I takt med att omsättningen ökar har även personalstyrkan följt efter. Från att ha varit två anställda i flera år är man nu sju man starka och i början av förra året tog företaget klivet ut på den nordiska marknaden, först genom att etablera sig i Norge och därefter Finland och Danmark. För en månad sedan tog man även klivet in i Tyskland.

– Finland står för en betydande del av vår försäljning och ligger tvåa efter den svenska marknaden. Konkurrensen är större i Tyskland men marknaden där erbjuder samtidigt enorma möjligheter om man lyckas ta marknadsandelar, säger Niklas Nordheim, ekonomiansvarig och produktutvecklare på Hatstore.

Men även om målet är att bli ledande i Europa finns inga fler utlandsetableringar på agendan just nu. Fokus ligger på Tyskland och en satsning på egna varumärken.

– Vi har sett vad folk vill ha och utgått från det när vi har skapat våra egna varumärken. Nu ska vi försöka etablera dessa och inom kort även lansera en funktion på hemsidan som låter folk designa sina egna kepsar, säger Niklas Nordheim.

Annons