Headler om sina fyra första månader

Anton på nätbutiken Headler har skrivit ett intressant blogginlägg om deras fyra första månader som e-handlare. Vilka lärdomar de dragit och vad som förvånat dem under resans gång. Headler är, för de som inte vet, en nischad nätbutik som endast säljer hörlurar.

Något som de inte var beredda på var kunders behov av information. Anton som tillhör Google-generationen, hans eget ord, hade tänkt sig att folk själva skulle leta upp information om produkterna. Detta visar sig vara långt ifrån verkligheten. Kunder älskar uppenbarligen att ringa och ställa alla möjliga frågor om deras sortiment. Anton tar även upp kunders "tacksamhetsskuld" som han menar innebär att kunder känner att butiken ställt upp så pass mycket att de känner sig manade att handla både mer och oftare.

Annons

Gällande pris så har även det varit en ögonöppnare för Google-generationens Anton. Folk jämför inte pris i den utsträckning som han hade trott. Tjänster som Prisjakt har inte heller genererat den mängd besökare som de förutspått. Angående fraktpriser så har Headler inte råd med fri frakt även om de kanske hade velat erbjuda det. De gjorde dock ett test innan Jul med fraktfritt, vid en viss summa, och detta gav genast resultat.

Ni kan här läsa om Headlers start som nätbutik och Anton har mycket mer att berätta. De använder bland annat tredjepartslogistik, med samma bolag som Muminmuggar använder, och han berättar t.ex. hur de har löst avståndet till produkterna.

Annons