Annons

Headler om sina fyra första månader

Headler om sina fyra första månader

2011-01-31 12:04

Anton på nätbutiken Headler har skrivit ett intressant blogginlägg om deras fyra första månader som e-handlare. Vilka lärdomar de dragit och vad som förvånat dem under resans gång. Headler är, för de som inte vet, en nischad nätbutik som endast säljer hörlurar.

Något som de inte var beredda på var kunders behov av information. Anton som tillhör Google-generationen, hans eget ord, hade tänkt sig att folk själva skulle leta upp information om produkterna. Detta visar sig vara långt ifrån verkligheten. Kunder älskar uppenbarligen att ringa och ställa alla möjliga frågor om deras sortiment. Anton tar även upp kunders "tacksamhetsskuld" som han menar innebär att kunder känner att butiken ställt upp så pass mycket att de känner sig manade att handla både mer och oftare.

Gällande pris så har även det varit en ögonöppnare för Google-generationens Anton. Folk jämför inte pris i den utsträckning som han hade trott. Tjänster som Prisjakt har inte heller genererat den mängd besökare som de förutspått. Angående fraktpriser så har Headler inte råd med fri frakt även om de kanske hade velat erbjuda det. De gjorde dock ett test innan Jul med fraktfritt, vid en viss summa, och detta gav genast resultat.

Ni kan här läsa om Headlers start som nätbutik och Anton har mycket mer att berätta. De använder bland annat tredjepartslogistik, med samma bolag som Muminmuggar använder, och han berättar t.ex. hur de har löst avståndet till produkterna.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Carl-Fredrik
2011-01-31 16:14

Intressant. Bra inlägg.

Annons
Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

"Om vi når vinst under 2019 beror på hur mycket vi satsar".

Annons
Annons
Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Större totalmarknad ska minska risken med "skiftande" väder.

Så mycket växte e-handeln 2018:

Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Stod för all tillväxt i sällanköpshandeln.

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons
Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta