Annons

Headler om sina fyra första månader

Headler om sina fyra första månader

2011-01-31 12:04

Anton på nätbutiken Headler har skrivit ett intressant blogginlägg om deras fyra första månader som e-handlare. Vilka lärdomar de dragit och vad som förvånat dem under resans gång. Headler är, för de som inte vet, en nischad nätbutik som endast säljer hörlurar.

Något som de inte var beredda på var kunders behov av information. Anton som tillhör Google-generationen, hans eget ord, hade tänkt sig att folk själva skulle leta upp information om produkterna. Detta visar sig vara långt ifrån verkligheten. Kunder älskar uppenbarligen att ringa och ställa alla möjliga frågor om deras sortiment. Anton tar även upp kunders "tacksamhetsskuld" som han menar innebär att kunder känner att butiken ställt upp så pass mycket att de känner sig manade att handla både mer och oftare.

Gällande pris så har även det varit en ögonöppnare för Google-generationens Anton. Folk jämför inte pris i den utsträckning som han hade trott. Tjänster som Prisjakt har inte heller genererat den mängd besökare som de förutspått. Angående fraktpriser så har Headler inte råd med fri frakt även om de kanske hade velat erbjuda det. De gjorde dock ett test innan Jul med fraktfritt, vid en viss summa, och detta gav genast resultat.

Ni kan här läsa om Headlers start som nätbutik och Anton har mycket mer att berätta. De använder bland annat tredjepartslogistik, med samma bolag som Muminmuggar använder, och han berättar t.ex. hur de har löst avståndet till produkterna.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Carl-Fredrik
2011-01-31 16:14

Intressant. Bra inlägg.

Annons
Extra adress öppnar dörren för fler hemleveranser

Extra adress öppnar dörren för fler hemleveranser

Nytt samarbete mellan Glue och Bring ska öka e-handeln.

Annons
Annons
Onlinepizzas galna midsommar: Ökade med 40%

Onlinepizzas galna midsommar: Ökade med 40%

"Vår bästa dag sedan nyårsdagen 2016".

Krav från e-handlare: Hantera bedrägerierna centralt

Krav från e-handlare: Hantera bedrägerierna centralt

Stor frustration när den lokala polisen inte hinner med nätbedrägerierna.

Dustins VD avgår - tar över på Kinnevik

Dustins VD avgår - tar över på Kinnevik

Ersätter Kinneviks förra VD som avgick med omedelbar verkan i december 2016.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ordning och reda när ImseVimse blir med e-handel

Ordning och reda när ImseVimse blir med e-handel

Nyanställer för att satsa globalt.

Studentmössor för 20 miljoner efter fem år på nätet

Studentmössor för 20 miljoner efter fem år på nätet

E-handelsföretaget Crownstudent har förändrat marknaden med sin 3D-baserade och interaktiva e-handel.

2
Så blir Zalandos nya Sverigelager

Helgläsning: Så blir Zalandos nya Sverigelager

Zalandos logistikchef berättar allt om e-handlarens hittills största satellitlager som nu byggs utanför Stockholm.

Annons
Annons
Madlady tog hem storvinsten på hemligt event

Madlady tog hem storvinsten på hemligt event

Nu skänker de pengarna till ett sjukhus för traumatiserade kvinnor i Kongo.

Studenternas nätbokhandel nådde 2 miljoner första året

Studenternas nätbokhandel nådde 2 miljoner första året

Satsar på att dubbla till 4 miljoner kronor i omsättning inom det närmsta året.

1
För dålig sökfunktion - Etsy säger upp 140 personer till

För dålig sökfunktion - Etsy säger upp 140 personer till

15 procent av personalstyrkan får lämna företaget.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom söker:

SEM/PPC Specialist

Tallink Silja AB söker:

Web Manager

Conrad.se söker:

Kundtjänstmedarbetare med intresse för teknik sökes

Rapunzel of Sweden söker:

Social Digital Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem