Annons

Headler om sina fyra första månader

Headler om sina fyra första månader

2011-01-31 12:04

Anton på nätbutiken Headler har skrivit ett intressant blogginlägg om deras fyra första månader som e-handlare. Vilka lärdomar de dragit och vad som förvånat dem under resans gång. Headler är, för de som inte vet, en nischad nätbutik som endast säljer hörlurar.

Något som de inte var beredda på var kunders behov av information. Anton som tillhör Google-generationen, hans eget ord, hade tänkt sig att folk själva skulle leta upp information om produkterna. Detta visar sig vara långt ifrån verkligheten. Kunder älskar uppenbarligen att ringa och ställa alla möjliga frågor om deras sortiment. Anton tar även upp kunders "tacksamhetsskuld" som han menar innebär att kunder känner att butiken ställt upp så pass mycket att de känner sig manade att handla både mer och oftare.

Gällande pris så har även det varit en ögonöppnare för Google-generationens Anton. Folk jämför inte pris i den utsträckning som han hade trott. Tjänster som Prisjakt har inte heller genererat den mängd besökare som de förutspått. Angående fraktpriser så har Headler inte råd med fri frakt även om de kanske hade velat erbjuda det. De gjorde dock ett test innan Jul med fraktfritt, vid en viss summa, och detta gav genast resultat.

Ni kan här läsa om Headlers start som nätbutik och Anton har mycket mer att berätta. De använder bland annat tredjepartslogistik, med samma bolag som Muminmuggar använder, och han berättar t.ex. hur de har löst avståndet till produkterna.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Carl-Fredrik
2011-01-31 16:14

Intressant. Bra inlägg.

Annons
Beskedet: Alla e-handlare måste sälja till hela EU

Beskedet: Alla e-handlare måste sälja till hela EU

EU-länderna överens om att förbjuda GEO-blocking.

2
Annons
Annons

Stadium låter kunderna beställa direkt från lagret i butik

Snabbare nätverk ska underlätta beställningar direkt i butik.

Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

Kraftig orderökning under måndag och tisdag.

Säger nej till köphysteri - satsar på

Säger nej till köphysteri - satsar på "Everlasting Friday"

"Underskatta aldrig en underdog".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hickap tänkte om - gör sortimentet ekologiskt

Hickap tänkte om - gör sortimentet ekologiskt

Youtubes succésyskon tar nästa e-handelssteg.

Boozt nära 1,4 miljarder under årets första nio månader

Boozt nära 1,4 miljarder under årets första nio månader

Sålde för över 440 miljoner under det senaste kvartalet.

Annons
Annons
Varannan svensk planerar att handla på Black Friday

Varannan svensk planerar att handla på Black Friday

Och det är e-handeln som lockar.

Sveriges största <nobr>e-handelsdag</nobr> fanns knappt för tre år sedan

Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

Förbered dig på försäljningskaos.

Brittisk outdoorjätte fälls för svensk <nobr>e-handelsreklam</nobr>

Brittisk outdoorjätte fälls för svensk e-handelsreklam

Lyckades inte styrka att prissänkningen ägt rum.

E-handlare i positiv chock över Årets Julklapp

E-handlare i positiv chock över Årets Julklapp

"Hade du frågat mig i går hade jag inte ens tänkt tanken".

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.