Hemleverans från Stockholms restauranger med ny e-handel

Med nya e-handlaren Foodora kan Stockholmare beställa mat från ett 70-tal av stadens restauranger och sedan få den levererad hem till dörren.

Rocket Internet-ägda bolaget Foodora finns i 25 städer runt om i världen och kom till Stockholm i juni. Nu har bolaget avtal med vad som ska vara 75 av Stockholms bästa restauranger. Den som vill handla behöver bara gå in på sidan, som finns både för desktop och i form av en app, och skriva in sin adress. Då visas information om vilka restauranger kunden kan beställa från och sedan levereras maten inom 30 minuter av något av Foodoras 40 cykelbud.

- Vi växer stadigt och börjar bli en kul snackis i stan. Vi har verkligen många återkommande kunder vilket såklart är hur kul som helst. Vi vill smickra den moderna stockholmaren genom att leverera mat från krogar man verkligen gillar, säger Olivia Secher, marknadschef på Foodora i Stockholm.

Annons

Leveransen av maten som företaget tillhandahåller kostar kunden 39 kronor och företaget har satsat på ett upplägg där kunden kan följa sin beställning i realtid.

- Det är något vi har märkt är väldigt uppskattat. Kunden får på så vis kontroll över sin order och det är hela meningen med Foodora. Vi vill vara ett "customer friendly" företag som känns enkelt att använda.

Vilka är er målgrupp?

- Det kan vara småbarnsföräldrarna som inte längre hinner gå ut och äta, singlar i karriären, paret som inte orkar laga mat eller kompisgänget som vill sitta i parken och äta lunch. Vi finns till för alla som uppskattar att få god vällagad mat direkt hem till dörren på ett snabbt och enkelt sätt.

Take away-premiär för många restauranger

Utöver de 40 cyklisterna, som arbetar i skift, har Foodora i Stockholm i dag sju heltidsanställda. För närvarande finns företaget endast i Stockholmsregionen på den svenska marknaden, men enligt Olivia Secher finns det planer på att expandera till fler platser i landet.

- Självklart finns det det, men vi vill först och främst känna att vi har kontroll över vår coremarknad som är i Stockholm. När vi fått till det är det också enklare att bryta sig in på annan mark.

Företagen som Foodora samarbetar med ska i många fall vara restauranger som traditionellt sett inte arbetat med take away.

Varför tror du att människor vill handla mat på det här sättet? Nöjet med att gå ut och äta försvinner ju.

Annons

- Ibland kanske man inte orkar eller vill gå ut och äta, och människor är ju bekväma varelser. Då är det ju toppen att vi finns, ett on-demand företag som inte anser att vad du äter ska begränsas av var du är. Vi är ett efterlängtat komplement till andra typer av matleveranser, säger Olivia Secher.

Annons