Annons

Hemleverans på timmen snart verklighet med Post Danmark Post Danmark vill ge fler möjlighet till smidig hemleverans

Hemleverans på timmen snart verklighet med Post Danmark

2016-01-07 15:52

Post Danmark storsatsar på hemleveranser och ska låta kunden i större utsträckning välja leveranstidpunkt själv.

Med det nya konceptet "SmartLevering" ska Post Danmark inom några månader kunna erbjuda e-handlande danskar möjligheten att själv bestämma när de vill ha paket hemlevererade till dörren. Anledningen ska enligt den danska tidningen Berlingske Business vara att logistikleverantören vill stå sig stark i konkurrensen från företag som GLS och Bring.

- Vi tror att det finns ett segment som gärna vill ha ännu mer än det som erbjuds i dag. Som gärna vill kunna säga: "Jag är hemma på lördag så jag vill gärna ha de nya solglasögonen som jag precis har köpt, levererade då", säger Jeppe Vestergaard Trier, chef för servicelogistik hos Post Danmark till Berlingske Business.

Enligt en marknadsundersökning som Post Danmark har gjort vill 80 procent av danskarna gärna se hemleveranser av paket, och 58 procent vill gärna veta vilken dag och ungefärlig tid paketet kommer. Enligt undersökningen kan 42 procent tänka sig att betala 20 kronor eller mer för den servicen.

Oklart vad tjänsten kommer att kosta

Post Danmark ska redan ha testat sin nya leveransmodell i viss utsträckning i samarbete med matkedjan Irma. Men trots att infrastrukturen alltså finns på plats får Postens kunder åtminstone till en början inte bestämma exakt när paketet ska komma.

Annons
Annons

I Köpenhamnsområdet ska det gå att ange inom vilken timme man vill ha sitt paket och i Aarhus, Odense och Aalborg får kunden välja ett fyra timmars-intervall. I resten av Danmark får dock kunderna nöja sig med att veta vilken dag paketet kommer.

- Vi börjar med att ta en utgångspunkt i den efterfrågan vi känner till i dag. Om det ändras är det klart att vi ska utvidga antalet områden som kan få leveranser inom särskilda tidintervaller, säger Jeppe Vestergaard Trier.

Det är fortfarande oklart vad det kommer att kosta för slutkunder att använda sig av tjänsten "SmartLevering", eftersom e-handlare har möjlighet att lägga på en kostnad till de som väljer servicen, enligt Jeppe Vestergaard Trier.

- Vårt bästa bud är att det kan komma att kosta från några kronor extra upp till det dubbla från vad en leverans kostar i dag. Men det är inget tvivel om att det är en premiumprodukt vi erbjuder här, säger han. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Enklare hemsida gav Elgiganten 38 procents tillväxt i <nobr>e-handeln</nobr>

Enklare hemsida gav Elgiganten 38 procents tillväxt i e-handeln

Elgiganten såg resultat av förra årets förändringar redan under det nya årets första månad.

Annons
Annons
Qliro Group avslöjar: Han blir Gymgrossistens nye VD

Qliro Group avslöjar: Han blir Gymgrossistens nye VD

Ett halvår efter att Therese Hillman meddelade att hon skulle sluta, har Qliro Group hittat en ny ledare för Gymgrossisten.

Redo för säljtopp:

Redo för säljtopp: "Siktar på största rean någonsin"

För de här e-handlarna innebär bokrean en av årets bästa säsonger.

Sverige i topp när norrmännen e-handlar utomlands

6 av 10 norrmän gjorde sitt senaste e-handelsköp från utlandet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handeln upp 34% för världens största livsmedelsföretag

Även jätten Nestlé inser nu behovet av e-handel för att växa.

JS Energi gör sitt första förvärv - trimmar <nobr>e-handeln</nobr> med service

JS Energi gör sitt första förvärv - trimmar e-handeln med service

Med snabb miljonomsättning i ryggen gör man nu sitt första uppköp.

1
Från nystart i garaget till 70 miljoner på tre år

Från nystart i garaget till 70 miljoner på tre år

Under 2017 ska iDeal Of Sweden inta två länder i månaden.

Annons
Annons

PostNord-krisen: Damberg frågas ut i näringsutskottet

Utskottets vice ordförande undrar vad regeringen tänker göra för att rädda företagets fortsatta existens.

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon

Den nya e-handeln Spectacles.com ska sälja solglasögon med en inbyggd kamera.

PostNord: Svensk <nobr>e-handel</nobr> växte med 16 procent

PostNord: Svensk e-handel växte med 16 procent

E-handeln omsatte 58 miljarder under 2016.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem