Annons

Hemleverans på timmen snart verklighet med Post Danmark Post Danmark vill ge fler möjlighet till smidig hemleverans

Hemleverans på timmen snart verklighet med Post Danmark

2016-01-07 15:52

Post Danmark storsatsar på hemleveranser och ska låta kunden i större utsträckning välja leveranstidpunkt själv.

Med det nya konceptet "SmartLevering" ska Post Danmark inom några månader kunna erbjuda e-handlande danskar möjligheten att själv bestämma när de vill ha paket hemlevererade till dörren. Anledningen ska enligt den danska tidningen Berlingske Business vara att logistikleverantören vill stå sig stark i konkurrensen från företag som GLS och Bring.

- Vi tror att det finns ett segment som gärna vill ha ännu mer än det som erbjuds i dag. Som gärna vill kunna säga: "Jag är hemma på lördag så jag vill gärna ha de nya solglasögonen som jag precis har köpt, levererade då", säger Jeppe Vestergaard Trier, chef för servicelogistik hos Post Danmark till Berlingske Business.

Enligt en marknadsundersökning som Post Danmark har gjort vill 80 procent av danskarna gärna se hemleveranser av paket, och 58 procent vill gärna veta vilken dag och ungefärlig tid paketet kommer. Enligt undersökningen kan 42 procent tänka sig att betala 20 kronor eller mer för den servicen.

Oklart vad tjänsten kommer att kosta

Post Danmark ska redan ha testat sin nya leveransmodell i viss utsträckning i samarbete med matkedjan Irma. Men trots att infrastrukturen alltså finns på plats får Postens kunder åtminstone till en början inte bestämma exakt när paketet ska komma.

Annons
Annons

I Köpenhamnsområdet ska det gå att ange inom vilken timme man vill ha sitt paket och i Aarhus, Odense och Aalborg får kunden välja ett fyra timmars-intervall. I resten av Danmark får dock kunderna nöja sig med att veta vilken dag paketet kommer.

- Vi börjar med att ta en utgångspunkt i den efterfrågan vi känner till i dag. Om det ändras är det klart att vi ska utvidga antalet områden som kan få leveranser inom särskilda tidintervaller, säger Jeppe Vestergaard Trier.

Det är fortfarande oklart vad det kommer att kosta för slutkunder att använda sig av tjänsten "SmartLevering", eftersom e-handlare har möjlighet att lägga på en kostnad till de som väljer servicen, enligt Jeppe Vestergaard Trier.

- Vårt bästa bud är att det kan komma att kosta från några kronor extra upp till det dubbla från vad en leverans kostar i dag. Men det är inget tvivel om att det är en premiumprodukt vi erbjuder här, säger han. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
E-handeln som ökade med 400 procent på två år

E-handeln som ökade med 400 procent på två år

Bra Sommarmöblers e-handel gick från att stå för 5 till 25 procent av försäljningen.

Annons
Annons

Sportlala tar in fem miljoner - ska satsa på friluftsliv

Med nya miljoner i bagaget ska Sportlala bland annat rekrytera ny personal.

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Ehandel.se har undersökt varför den färdigplanerade matkassen måste beställas en vecka i förväg medan den självplockade kassen kan levereras samma dag.

Digital begravningsbyrå får kritik:

Digital begravningsbyrå får kritik: "En förödande lögn"

Begravningstjänsten Funera fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för att ha vilselett kunderna med en prisjämförelse.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ogvall tar strid för <nobr>e-handeln</nobr> - rasar mot spritförbudet

Ogvall tar strid för e-handeln - rasar mot spritförbudet

Dubbelmoral av Sveriges regering, anser Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall.

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris fysiska butik ska bli ett e-handelsombud. Nu tar företaget in en ny kassalösning. 

Shopifys Google-ambitioner: mångdubblar personalstyrkan

Ska utöka personalen från 200 till 1000.

Annons
Annons
E-handeln ökar kraftigt - över <nobr>40 000</nobr> butiksjobb försvinner

E-handeln ökar kraftigt - över 40 000 butiksjobb försvinner

Tre handelsbolag om dagen i konkurs - men e-handeln boomar fram till 2025.

Ny forskning: Folk på plats viktigt för framgång utomlands

E-handlare som vill in på en ny marknad gör klokt i att satsa på geografisk närvaro, enligt en ny avhandling.

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet:

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet: "Har en samsyn"

Frakttjänsten och e-handlaren fördjupar sitt samarbete.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Nosto Solutions Ab söker:

Business Development Manager - Sweden

SwedOffice söker:

Digital marknadsförare/marknadsansvarig

Sharespine AB söker:

Integrationstekniker e-handel

Indiska Magasinet AB söker:

Produktägare/Projektledare e-handel och Omnikanal

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem