Annons

Hemleverans på timmen snart verklighet med Post Danmark Post Danmark vill ge fler möjlighet till smidig hemleverans

Hemleverans på timmen snart verklighet med Post Danmark

2016-01-07 15:52

Post Danmark storsatsar på hemleveranser och ska låta kunden i större utsträckning välja leveranstidpunkt själv.

Med det nya konceptet "SmartLevering" ska Post Danmark inom några månader kunna erbjuda e-handlande danskar möjligheten att själv bestämma när de vill ha paket hemlevererade till dörren. Anledningen ska enligt den danska tidningen Berlingske Business vara att logistikleverantören vill stå sig stark i konkurrensen från företag som GLS och Bring.

- Vi tror att det finns ett segment som gärna vill ha ännu mer än det som erbjuds i dag. Som gärna vill kunna säga: "Jag är hemma på lördag så jag vill gärna ha de nya solglasögonen som jag precis har köpt, levererade då", säger Jeppe Vestergaard Trier, chef för servicelogistik hos Post Danmark till Berlingske Business.

Enligt en marknadsundersökning som Post Danmark har gjort vill 80 procent av danskarna gärna se hemleveranser av paket, och 58 procent vill gärna veta vilken dag och ungefärlig tid paketet kommer. Enligt undersökningen kan 42 procent tänka sig att betala 20 kronor eller mer för den servicen.

Oklart vad tjänsten kommer att kosta

Post Danmark ska redan ha testat sin nya leveransmodell i viss utsträckning i samarbete med matkedjan Irma. Men trots att infrastrukturen alltså finns på plats får Postens kunder åtminstone till en början inte bestämma exakt när paketet ska komma.

Annons
Annons

I Köpenhamnsområdet ska det gå att ange inom vilken timme man vill ha sitt paket och i Aarhus, Odense och Aalborg får kunden välja ett fyra timmars-intervall. I resten av Danmark får dock kunderna nöja sig med att veta vilken dag paketet kommer.

- Vi börjar med att ta en utgångspunkt i den efterfrågan vi känner till i dag. Om det ändras är det klart att vi ska utvidga antalet områden som kan få leveranser inom särskilda tidintervaller, säger Jeppe Vestergaard Trier.

Det är fortfarande oklart vad det kommer att kosta för slutkunder att använda sig av tjänsten "SmartLevering", eftersom e-handlare har möjlighet att lägga på en kostnad till de som väljer servicen, enligt Jeppe Vestergaard Trier.

- Vårt bästa bud är att det kan komma att kosta från några kronor extra upp till det dubbla från vad en leverans kostar i dag. Men det är inget tvivel om att det är en premiumprodukt vi erbjuder här, säger han. 

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Patrik Hedelin:

Patrik Hedelin: "Logistiken begränsar e-handeln"

Partnern på eEquity berättar om tiden med Boo.com och ger sin syn på vad som krävs för en framgångsrik e-handel.

Annons
Annons
Hundratals utan post när PostNord vägrar utdelning

Hundratals utan post när PostNord vägrar utdelning

Små brevinkast och dåligt ljus sätter stopp för postutdelning.

Veckans 5 med Fredrik

Veckans 5 med Fredrik "DDesign" Dawidsson

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Komplett Apotek startar priskrig på receptfria läkemedel

Det nystartade nätapoteket ska utmana sina norska konkurrenter med kraftigt sänkta priser.

H&M planerar

H&M planerar "fortsatt snabb" utrullning av e-handeln 2017

Trots en svag start på hösten håller H&M fast vid ambitösa e-handelsplaner för nästa år.

2

Apotea i stor kampanj - ska minska tryck på vårdcentralerna

Apotea är ett av flera apotek som vill öka kunskapen om förkylning och influensa, samt minska trycket på vårdcentralerna, i en ny kampanj.

Annons
Annons
Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning

Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning

Växtvärk ska höra till vardagen för merförsäljningskanalen.

Rekonstruktion ska rädda datorhandlaren från konkurs

Rekonstruktion ska rädda datorhandlaren från konkurs

Låga marginaler och dålig lönsamhet tvingar datorförsäljaren Alina till företagsrekonstruktion.

Blocket backar - chattkrav för butikskunderna borttaget

Blocket backar - chattkrav för butikskunderna borttaget

Blockets nylanserade meddeladefunktion behöver inte längre användas av marknadsplatsens butikskunder.

Desktopdöden inte här men trafiken fortsätter att minska

Desktopdöden inte här men trafiken fortsätter att minska

Det är en nedåtgående spiral för den trogna skrivsbordsdatorn.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem