Annons

Hemleverans på timmen snart verklighet med Post Danmark Post Danmark vill ge fler möjlighet till smidig hemleverans

Hemleverans på timmen snart verklighet med Post Danmark

2016-01-07 15:52

Post Danmark storsatsar på hemleveranser och ska låta kunden i större utsträckning välja leveranstidpunkt själv.

Med det nya konceptet "SmartLevering" ska Post Danmark inom några månader kunna erbjuda e-handlande danskar möjligheten att själv bestämma när de vill ha paket hemlevererade till dörren. Anledningen ska enligt den danska tidningen Berlingske Business vara att logistikleverantören vill stå sig stark i konkurrensen från företag som GLS och Bring.

- Vi tror att det finns ett segment som gärna vill ha ännu mer än det som erbjuds i dag. Som gärna vill kunna säga: "Jag är hemma på lördag så jag vill gärna ha de nya solglasögonen som jag precis har köpt, levererade då", säger Jeppe Vestergaard Trier, chef för servicelogistik hos Post Danmark till Berlingske Business.

Enligt en marknadsundersökning som Post Danmark har gjort vill 80 procent av danskarna gärna se hemleveranser av paket, och 58 procent vill gärna veta vilken dag och ungefärlig tid paketet kommer. Enligt undersökningen kan 42 procent tänka sig att betala 20 kronor eller mer för den servicen.

Oklart vad tjänsten kommer att kosta

Post Danmark ska redan ha testat sin nya leveransmodell i viss utsträckning i samarbete med matkedjan Irma. Men trots att infrastrukturen alltså finns på plats får Postens kunder åtminstone till en början inte bestämma exakt när paketet ska komma.

Annons
Annons

I Köpenhamnsområdet ska det gå att ange inom vilken timme man vill ha sitt paket och i Aarhus, Odense och Aalborg får kunden välja ett fyra timmars-intervall. I resten av Danmark får dock kunderna nöja sig med att veta vilken dag paketet kommer.

- Vi börjar med att ta en utgångspunkt i den efterfrågan vi känner till i dag. Om det ändras är det klart att vi ska utvidga antalet områden som kan få leveranser inom särskilda tidintervaller, säger Jeppe Vestergaard Trier.

Det är fortfarande oklart vad det kommer att kosta för slutkunder att använda sig av tjänsten "SmartLevering", eftersom e-handlare har möjlighet att lägga på en kostnad till de som väljer servicen, enligt Jeppe Vestergaard Trier.

- Vårt bästa bud är att det kan komma att kosta från några kronor extra upp till det dubbla från vad en leverans kostar i dag. Men det är inget tvivel om att det är en premiumprodukt vi erbjuder här, säger han. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Annons
Annons
Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Björn Borg ökar - men <nobr>e-handeln</nobr> backar med 20%

Björn Borg ökar - men e-handeln backar med 20%

Slutade köpa trafik och såg e-handelsförsäljningen sjunka.

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

2
Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

30 elever har antagits till terminsstarten.

Annons
Annons
Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ingen inbromsning i sikte för den kinesiska e-handelsjätten.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem