Annons

Hemleverans på timmen snart verklighet med Post Danmark Post Danmark vill ge fler möjlighet till smidig hemleverans

Hemleverans på timmen snart verklighet med Post Danmark

2016-01-07 15:52

Post Danmark storsatsar på hemleveranser och ska låta kunden i större utsträckning välja leveranstidpunkt själv.

Med det nya konceptet "SmartLevering" ska Post Danmark inom några månader kunna erbjuda e-handlande danskar möjligheten att själv bestämma när de vill ha paket hemlevererade till dörren. Anledningen ska enligt den danska tidningen Berlingske Business vara att logistikleverantören vill stå sig stark i konkurrensen från företag som GLS och Bring.

- Vi tror att det finns ett segment som gärna vill ha ännu mer än det som erbjuds i dag. Som gärna vill kunna säga: "Jag är hemma på lördag så jag vill gärna ha de nya solglasögonen som jag precis har köpt, levererade då", säger Jeppe Vestergaard Trier, chef för servicelogistik hos Post Danmark till Berlingske Business.

Enligt en marknadsundersökning som Post Danmark har gjort vill 80 procent av danskarna gärna se hemleveranser av paket, och 58 procent vill gärna veta vilken dag och ungefärlig tid paketet kommer. Enligt undersökningen kan 42 procent tänka sig att betala 20 kronor eller mer för den servicen.

Oklart vad tjänsten kommer att kosta

Post Danmark ska redan ha testat sin nya leveransmodell i viss utsträckning i samarbete med matkedjan Irma. Men trots att infrastrukturen alltså finns på plats får Postens kunder åtminstone till en början inte bestämma exakt när paketet ska komma.

Annons
Annons

I Köpenhamnsområdet ska det gå att ange inom vilken timme man vill ha sitt paket och i Aarhus, Odense och Aalborg får kunden välja ett fyra timmars-intervall. I resten av Danmark får dock kunderna nöja sig med att veta vilken dag paketet kommer.

- Vi börjar med att ta en utgångspunkt i den efterfrågan vi känner till i dag. Om det ändras är det klart att vi ska utvidga antalet områden som kan få leveranser inom särskilda tidintervaller, säger Jeppe Vestergaard Trier.

Det är fortfarande oklart vad det kommer att kosta för slutkunder att använda sig av tjänsten "SmartLevering", eftersom e-handlare har möjlighet att lägga på en kostnad till de som väljer servicen, enligt Jeppe Vestergaard Trier.

- Vårt bästa bud är att det kan komma att kosta från några kronor extra upp till det dubbla från vad en leverans kostar i dag. Men det är inget tvivel om att det är en premiumprodukt vi erbjuder här, säger han. 

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Annons
Annons

Kunderna Swishar gärna men tömmer inte strumplådan

Kort efter det att nätbutiken Calzessa kopplat på Swish var betalmetoden den tredje mest populära, det genomsnittliga ordervärdet är dock lågt.

EU:s e-paket är här med tvång och kanske lägre priser

EU:s e-paket är här med tvång och kanske lägre priser

E-handlare ska gärna omfamna hela den inre marknaden men kan slippa skicka paket inom hela EU.

Nytt verktyg ska få <nobr>e-handlare</nobr> att följa lagen

Nytt verktyg ska få e-handlare att följa lagen

Studentapans grundare har en ny lösning på den krångliga kaklagen.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Uppköp skapar Applekedja med omnikanal i centrum

Uppköp skapar Applekedja med omnikanal i centrum

Apple-återförsäljaren Macforum växer och förvärvar MacHuset och mhstore-butikerna i Borås, Halmstad, Jönköping och Växjö.

Snart bombarderar svenskarna sina mammor med blommor

Inför helgens Mors dag-firande har landets blomsterhandlare bråda dagar.

Sökexperten: Största som hänt sen AdWords lanserades

Sökexperten: Största som hänt sen AdWords lanserades

Google kommer utöka sina annonser och enligt experter på området handlar det om stora förändringar.

Annons
Annons

Johan Lindberg lämnar Billmate i Mattias Hultbergs händer

VD-byte hos betalleverantören Billmate med säte i Malmö.

Rapunzel of Sweden ska få löshåret att växa i Finland

Rapunzel of Sweden ska få löshåret att växa i Finland

Löshårsföretaget expanderar och etablerar sin första Concept Store med butik och salong utanför Sverige.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem