Annons

Hemliga lådan som skapar kunder i sociala medier

Hemliga lådan som skapar kunder i sociala medier

2015-04-17 16:27

Mari-Linn Stenlund ville hitta nya utmaningar i livet och sade upp sig ifrån sitt jobb, utan att ha något nytt på horisonten. Detta livsval i kombination med en påse te gav bränsle till vad som idag är Testagram. En prenumerationstjänst som för 99 kronor per låda erbjuder kunderna spänningen att köpa grisen i säcken.

Nu är det inte längre grisen i säcken man köper via Testagram för de flesta vet att man får ta del av nya spännande förbrukningsvaror ungefär varje månad. På Testagrams hemsida listar man även tidigare produkter i boxarna.

Mari-Linn har en bakgrund inom marknadsföring och inför utskicket av den första Testagram-boxen hade hon redan flera hundra prenumeranter. Dessa berättar hon, i veckans avsnitt av Ehandelspodden, köpte verkligen grisen i säcken för då var innehållet högst ospecificerat.

Lyssna nu!

5000 prenumeranter

Sedan den första Testagram-lådan skickades ut för ungefär ett år sedan har prenumeranterna ökat till över 5000. Detta utan någon direkt marknadsföring utöver den som Mari-Linn själv gjorde i början. De hemliga lådorna är uppenbarligen en snackis i sociala medier.

I veckans avsnitt av Ehandelspodden får vi alltså träffa grundaren av Testagram, Mari-Linn Stenlund. Hon berättar om hur företagets startades, hur man får spinn i sociala medier, och vart företaget är på väg. Som många andra företag började det med en hel del fotarbete.

Bakom Testagram finner vi även Tim Svensson som var med och grundade e-handelsplattformen E-butik, han stöttar projektet finansiellt och bidrar med sitt e-handelskunnande.

Annons
Annons

Svårare än man kan tro

Även om Mari-Linns styrka är marknadsföring så får vi i Ehandelspodden också ta del av hur man löst logistiken. Affärsmodellen är ganska bra med tanke på att produkterna är gratis och kunderna betalar 99 kronor, men det är inte heller så enkelt som man kan tro. Mari-Linn erkänner att saker och ting var svårare än hon hade tänkt sig när hon startade.

Mest intressant kan den bakomliggande planen vara. Att göra Testagram till en form av produkttestningsplattform för företag. I dag är det mest för att nå ut till konsumenterna med nya produkter. Samt att få feedback på dem, även om det absolut inte ska vara något krav. Mari-Linn är tydlig med att allt bör vara genuint och inte tvingat för att få bäst genomslag.

Det ska vara mycket svårt att få kundernas fokus eller intresse för nya produkter på plats i butik. Testagram ska lösa detta genom en kombination av e-handel, sociala medier och överraskningar i brevlådan. Missa inte veckans avsnitt av Ehandelspodden där ni får veta allt om denna nya spännande tjänst.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta