Annons

Hennes & Mauritz e-handel FOTO: PETER JÖNSSON (CC BY 3.0) Karl-Johan Persson

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"

2016-06-23 09:03

Hennes & Mauritz e-handel växer stadigt och finns snart på 34 marknader runt om i världen.

När H&M:s halvårsrapport presenterades i går fick företagets e-handel en hel del välförtjänt uppmärksamhet. Bolaget, som i sin helhet ökade med sju procent kom under perioden upp i en omsättning på 90,5 miljarder exklusive moms. Under samma period redovisade bolaget en vinst efter skatt på nära 8 miljarder kronor.

Det är oklart hur stor del onlinehandeln står för men enligt Svenska Dagbladet är H&M:s e-handel “större än befarat", och enligt uppgifter till tidningen är e-handelssatsningen lönsam. Uppgifter från VD:n Karl-Johan Persson gör dessutom gällande att e-handeln står för en “betydligt högre” andel än de 3 procent som det tidigare spekulerats i.

Ska växa med omnikanalskoncept

Hennes & Mauritz har under det senaste kvartalet öppnat e-handelssidor i nio nya länder; Slovenien, Kroatien, Estland, Lettland, Litauen, Luxemburg, Irland, Japan och Grekland. Bolaget har nu e-handel på 32 marknader, men kommer i höst att utöka till 34 länder då Kanada och Sydkorea läggs till gruppen. Under 2017 väntar ytterligare expansion av e-handeln.

Annons
Annons
- Kombinationen av starka märken, ett stort antal fysiska affärer på bra lägen och en framgångsrik e-handel sätter oss i en unik marknadsposition för fortsatt tillväxt. Även om e-handeln växer fort finns det fortsatt stor potential för H&M-koncernen att öppna fler butiker. Vårt fortsatta fokus är att växa genom både fysiska butiker och online, samtidigt som vi ska integrera de två försäljningskanalerna med varandra, säger Karl-Johan Persson i rapporten.

Det framgångsrika modeföretaget menar att vinsten under årets andra kvartal påverkats negativt av bland annat investeringskostnader, och att försäljningsökningen under perioden 1 mars-31 maj var lägre än förväntat. Men till SvD betonar Karl-Johan Persson att HM har “väldigt många bra saker på gång” och verkar överlag se ljust på framtiden.

- Det har varit ett utmanande halvår för modehandeln på många marknader men vi har ett fortsatt starkt självförtroende och utvecklar vårt erbjudande inom alla våra varumärken, säger han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Annons
Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta