Hennes klädhandel på nätet har en procent returer

Lolitabutiken.se har knäckt koden för hur man får kunder som behåller vad de har beställt.

Chiquelles VD Pouya Boland blev chockad när andelen returer i hans e-handel häromveckan visade sig ligga på 11 procent. Och med tanke på att andra e-handlare inom modebranschen uppger att de har returandelar på åtminstone 30 procent får 11 procent onekligen anses vara i det lägre spannet.

Priser som får kunden att tänka till

Men det finns också aktörer inom klädbranschen som har ännu roligare siffror att visa upp. En av dem är Lolitabutiken.se, som endast får en procent av de utskickade ordrarna i retur. Räknar man till antalet varor som kommer i retur är andelen ännu lägre, uppger Eva Dejmo, som driver butiken.

Annons

- Jag tror att det beror på flera faktorer. Bland annat skriver vi ut plaggens mått på produktsidan vilket minskar risken för köp av fel storlek, vi kör en snabb kvalitetskontroll av varorna innan de lämnar lagret samt att våra produkter ligger i ett prisläge där kunden ofta väljer noga innan de genomför ett köp, säger hon till Ehandel.se.

Lolitabutiken säljer kläder, skor och accessoarer från främst Japan och Sydkorea till en målgrupp som ofta är i åldern 18-35 år. E-handelns omsättning ligger i dagsläget strax under en halv miljon.

Ser du någon risk för att den låga siffran innebär att det är svårt att returnera till er?

- Det hoppas jag inte, men jag är väl medveten om att det inte är lika enkelt att returnera en vara hos oss som det är hos exempelvis Zalando. Istället försöker vi erbjuda en personlig kontakt för att kunden i slutändan ska bli så nöjd som möjligt.

Kunderna får betala för returer

Enligt Eva Dejmo väljer de flesta kunder som returnerat något att återkomma till sajten med nya beställningar, och det verkar finnas en acceptans för att kunden själv får stå för returfrakten.

- Troligtvis får vi något färre beställningar än om vi skulle ha haft fri retur, men samtidigt känner jag att jag inte vill uppmuntra kunderna att köpa saker bara för att. Som jag ser det kostar fria returer inte bara pengar utan även miljö och resurser i form av transporter och emballage.

Annons