Hennes lingon och blåbär bär över hela världen

My Floryd säljer sina egna lingon- och blåbärsmönstrade produkter till Japan och USA.

Det började när hon jobbade i en presentbutik. My Floryd Welin har flera utbildningar inom design och formgivning och under sin tid i butiken lade hon märke till hur enformiga svenska souvenirer kändes.

- Det saknades svenska souvenirer som var fina, så då började jag tillverka lite glasunderlägg med Stockholmsmotiv och sen har det bara fortsatt, berättar hon för Ehandel.se.

Annons

Lingon i USA, blåbär i Japan

Sedan 2012 driver hon sitt eget företag och varumärke, Floryd - a Swedish story, som helt fokuserar på klassisk svensk design. Porslin, skor, brickor, klänningar och gympapåsar är några av de grejer som fått bära hennes karaktäristiska lingon- och blåbärsmönster.

Den svenska touchen går bra hem i andra delar av världen, speciellt i USA och Japan, har det visat sig. Men vilken typ av design de internationella kunderna föredrar skiljer sig på en punkt.

- Jag säljer mycket till USA och Japan och har märkt att Lingon går bättre i USA, medan blåbär går bra i Japan och resten av världen, säger My Floryd Welin.

Webbshoppen bara på svenska

Största fokuset ligger på att sälja de egendesignade varorna till olika återförsäljare och till fysiska butiker, men den egna e-handeln fungerar som ett bra komplement.  

- Det är förstås bättre marginaler där. Tanken var egentligen att den skulle vara som ett skyltfönster till butiker, men jag skulle behöva lära mig mer om marknadsföring, konstaterar hon.

Och det finns ett problem till: Trots att hon skeppar till hela världen så finns nätbutiken än så länge bara på svenska.

- Där skulle det vara toppen om man kunde översätta sidan till engelska, då tror jag att jag skulle få mycket fler beställningar från utlandet. Nu blir det i praktiken mest svenskar som bor utomlands som kan beställa ur den, eftersom ingen annan förstår vad som står, säger hon.

Gjort 100 mönster

För att slippa fastna helt i allt det administrativa som det innebär att bedriva ett eget företag och istället kunna få tid att utnyttja sin kreativa ådra, har hon med hjälp av en agent även börjat sälja egna mönster till olika företag i Asien.

Annons

Hittills har hon designat ett hundratal mönster och runt 20 av dem har blivit sålda. Som upphovskvinna till mönstret får hon alltid hem ett provexemplar av produkten som mönstret tryckts på. Hittills har bland annat vattenflaskor/termosar, necessärer, ullsjalar porslin och paraplyer med välbekanta mönster på trillat ner i brevlådan.  

Behövs både krims-krams och unikt

 Och även om de klassiska souvenirprodukterna alltid kommer finnas kvar i butikerna, så tror My Floryd Welin att det finns en framtid även för de mer annorlunda grejerna.

- Vissa vill ha en magnet som det står “I love Sweden” på och annat krims-krams, men jag har märkt att det har börjat komma fler grejer de senaste åren som är lite mer unika, så jag tror att det behövs både och, avslutar hon.

Annons