Heppo tar en paus och drar sig ur Nederländerna

I fredags släppte CDON Group sin bokslutskommuniké. Den följer deras tidigare preliminära rapport som visar en stark tillväxt men samtidigt en hel del problem i organisationen. I den fullständiga rapporten finner vi dock att Heppo dragit sig ur Nederländerna.

I mitten av förra året meddelade CDON Group att de tagit skobutiken Heppo ut i Europa. Först ut var Nederländerna och CDON Groups VD, Paul Fischbein, såg stora möjligheter:

– Lanseringen i Nederländerna är en spännande möjlighet för oss att stärka vår närvaro på en mycket intressant marknad. Nederländerna är en viktig kugge i Europas e-handelsekonomi och det är en marknad som uppvisar fortsatt hög tillväxt. Vi är övertygade om att Heppo.nl har ett attraktivt kunderbjudande som lämpar sig väl för marknaden.

Annons

I bokslutskommunikén för 2012 läser vi nu följande:

"Under juni 2012 test-lanserades Heppo.nl i Nederländerna. Efter en tids utvärdering stängdes sidan i december 2012."

Det var dock inte tal om någon testlansering när de lanserade. Utan snarare stora planer om att gå ut i Europa. Vi kontaktade Fredrik Bengtsson, kommunikationschef på CDON Group, för att höra vad som låg bakom nedstängningen.

- Inget dramatiskt bakom det, vi genomförde ett marknadstest på den Holländska marknaden men har sedan valt att istället fokusera Heppo på våra nordiska hemmamarknader där vi ser CDON.com som en ny och viktig försäljningskanal för Heppo.

Heppo tar en paus

Vi frågade även om det var en svår marknad liknande Tyskland. Men så skall inte vara fallet utan de Holländska konsumenterna sägs vara relativt lika de nordiska.

På den nederländska sidan Heppo.nl står det nu att de tar en paus och det är enligt Fredrik ett passande ord. De ska nu utvärdera testet och se hur de ska gå vidare.

Vi skulle inte bli förvånade om det organisationella strulet med t.ex. Nelly och lagerproblemen även ligger bakom Heppos pausade Europa-satsning. Det är nog ingen dum idé att fokusera på befintlig verksamhet och se till att allt fungerar bra på hemmaplan innan man intar andra marknader.

Annons

Annons