Hjulköp på nätet spårade ur – Bythjul erkänner brister

E-handelsföretaget Bythjul får kritik för lång reklamationstid.

En person som Ehandel.se har varit i kontakt med beställde i början av sommaren nya däck och fälgar från e-handelsföretaget Bythjul. Planen var att använda den nya däckuppsättningen under sommarhalvåret, men ett antal månader senare kan han konstatera att det hela inte blev som han tänkt sig. När de nya däcken var på satte nämligen hela bilen igång att skaka.

På Bythjuls uppmaning ska kunden ha kontaktat en däckverkstad, men problemen kvarstod. Han tog på nytt kontakt med Bythjul för att reklamera köpet vilket slutade med att däcken skickades tillbaka. I början av augusti tog kunden kontakt med företaget för att uppdatera sig om situationen. Bythjul skulle då kolla upp saken med sin reklamationsavdelning. 

Annons

Fick ligga ute med tusentals kronor

Tiden gick och något besked från Bythjul dök inte upp, trots flera kontaktförsök från kundens sida. I mitten av oktober hette det att en reklamation kan ta upp till ett halvår, och enligt kunden ska en medarbetare hos Bythjul ha sagt att det har hänt att reklamationer tagit uppemot ett och ett halvt år. 

Under tiden har kunden fått ligga ute med kostnaden för köpet. Dessutom har han fått köra omkring med vinterdäck hela sommarhalvåret, vilket har lett till onödigt slitage.

Du kunde inte handla ett par sommardäck från en annan butik så länge?

- Jo, men jag vet inte vad som är rätt och fel med däck. Tänk om reklamationen inte går igenom? Då har jag ju fått betala dubbelt så mycket för däcken. Bythjul föreslog att jag kunde köpa ytterligare ett par däck av dem att köra runt med så länge, men det känns inte som att de har så bra koll.

"Självklart inte alls bra"

Först efter att Ehandel.se involverat sig i ärendet och kunden ifråga hotat med att kontakta ARN har Bythjul hört av sig till kunden för att åtgärda problemet. Företaget ska under våren ha haft en del förseningar i samband med en lagerflytt, men enligt marknadschefen Philip Carlsson har problemen åtgärdats.

Normal reklamationstid är enligt honom enstaka veckor snarare än månader och på omdömessajter som Trustpilot och Prisjakt har Bythjul överlag fått höga betyg. 

- Tyvärr har det brustit i våra rutiner gällande ärendehanteringstiden i detta ärende. Det är självklart inte alls bra och vi har under våren och sommaren arbetat väldigt hårt för att förbättra detta. Den 25 juli fick vårt lager in kundens reklamation och självklart är dessa tre månaders väntan djupt beklaglig. I vissa fall händer det att vi själva inte kan avgöra om det är en giltig reklamation, då skickas det vidare till leverantörerna för en djupare reklamationsbedömning, säger Philip Carlsson. 

UPPDATERING: I artikeln stod det tidigare att kunden fått ligga ute med omkring 10 000 kronor och att däcken skickades tillbaka i slutet av juni, vilket är enligt kundens version. Enligt Bythjul handlar det istället om under 6 000 kronor och att däcken skickades in i juli.  

Annons

Annons