Annons

Hög efterfrågan ledde till en inte så magisk tjänst

Hög efterfrågan ledde till en inte så magisk tjänst

2015-02-26 11:17

I helgen lanserades Magic. En tjänst som lovade sina kunder att de skulle kunna köpa i stort sett allt bara genom att skicka ett sms. Att be om en flygbokning, restaurangreservering, snabb leverans av dagligvaror eller blommor till sin flickvän skulle vara enkelt fixat, men riktigt så blev det inte för alla.

Efterfrågan blev enorm när sms-servicen Magic gick live i helgen och man fick ganska omgående stänga för nya kunder. Efter bara 48 timmar hade man fått 17 000 sms och grundarna fick lägga alla sina andra projekt åt sidan för att koncentrera sig full ut på Magic.

Mike Chen, en av medgrundare, berättade att man inte alls var beredd på anstormningen, och deras försök att få folk att lugna sig med hjälp av en avgift på 50 dollar för att gå före i kön, hjälpe inte heller.

Och den här rusningen verkar ha gjort servicen lidande för en del kunder. Jason Del Ray, journalist på tidningen ReCode, beslöt sig för att testa tjänsten och bad via sms om att få ett headset för sin telefon levererat nästföljande dag.

– Några sms senare sa Magic att jag kunde få dem om två till tre arbetsdagar för 18 dollar. Ingen magi där direkt, mer som ... Amazon.com. Jag förklarade att jag gärna ville ha dem imorgon tisdag, men återigen svarade de med två till tre dagar. Efter ett tag frågade de när jag behövde dem på tisdagen, jag gav dem ett leveransfönster på sex timmar mitt på dagen, säger Jason Del Ray.

På detta fick han dock inget svar och efter 17 minuter gav Jason upp den våta drömmen om ett par hörlurar, och allt sms:ande hade gjort honom hungrig. Han bad istället om att få ”the best chicken parm sandwich” levererad under morgondagen. 28 minuter senare fick han svar.

– Jag har identifierat den bästa kycklingmackan men restaurangen är stängd nu! Jag ser vad jag kan göra för att få den levererad.

En leverans, blev två

Jason nöjde sig med svaret och gick till sängs med hopp om att vakna till ett glädjande sms-svar, men icke. Han skrev då direkt till Mike Chen och berätta om sin upplevelse och undrade om det hela berodde på växtvärk.

Annons
Annons

Tio minuter senare fick han svar från en "magiker" som lovade att det hela skulle lösas. Efter en hel del bollande fram och tillbaka med felbeställningar och hutlösa prissättningar, på grund av missförstånd, var det äntligen dags för leverans.

– Det var kyckling och parmesan som utlovat, men när jag kom fram till kontoret insåg jag att det var en hel tallrik, inte en smörgås. I grund och botten hade jag fått en aluminiumbricka insvept i plast innehållande två stora kycklingkotletter. Vid sidan om hade de slängt en stor bit bröd, säger Jason.

Fem minuter senare ringde telefonen igen, dags för nästa leverans. Den här gången var det kycklingmackan som Jason beställt 15 timmar tidigare. Grundaren Mike Chen säger att detta var en av få riktiga missar som skett sedan lanseringen, men erkänner att det har varit en tuff start.

– Kort sagt underskattade vi hur pass mycket folk ville använda tjänsten. Så fort vi släppte in nya användare, började nästan alla testa tjänsten inom några minuter, vilket inte är vanligt för tjänster med den här typen av väntelistor. Från och med nu släpper vi in användare i rätt takt och vårt stora fokus är kvalitet, säger Chen.

 

Källa: ReCode

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Ekraft
2015-02-26 19:42

Jag tycker ändå att de är något på spåren. Det här med en "allmän service-tjänst" där man kan beställa saker snabbt är väl inte så dumt? Jag kan tänka mig en hel del tillfällen då jag skulle vilja ha saker som normalt inte går att beställa, eller få levererat med en leveranstid som inte egentligen är möjlig med de traditionella sätten att beställa.

Som t.ex. en hjälm till sonens friluftsdag i morgon med leverans före 07:30, ett rör Treo så snart det går, eller den där receptbelagda medicinen som man har recept på, men som man känner sig för dålig för att åka och hämta ut. Klart att det kostar en slant, men det kan det väl kanske vara värt ibland. Bygger man upp bra lokala leverantörer och distributionskedjor samt når tillräckliga volymer behöver det inte bli en jättedyr tjänst, men det kan ge många servicejobb.

Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Annons
Annons
Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta