Högre konvertering med Klarnas uppdaterade kassa

Klarnas personaliserade kassalösning lanserades i somras och har redan visat sig leda till bättre konvertering och färre ärenden till kundtjänst.

När Klarna i somras lanserade en personaliserad uppdatering av sin checkout, KCO, beskrevs den som den största uppdateringen sedan lanseringen. Bland annat ska kassan från och med i höst stödja B2B och automatiskt anpassa kassan efter det språk användaren föredrar.

Men den kanske största KCO-förändringen handlade om att kassan nu föreslår ett betalningsalternativ vid varje köptillfälle. Alternativet skulle bygga på statistik som Klarnas algoritmer tagit fram och bland annat ta hänsyn till vilken sorts vara som köptes och hur just den kunden brukar välja att betala.

Annons

Många nöjda med kortalternativ

En och en halv månad senare står det klart att den nya kassan redan verkar ha lett till resultat. Kassakonverteringen ska enligt Klarna ha ökat med en procent och ärendena till betalbolagets kundtjänst har under samma period minskat med sex procent.

När vi i juli intervjuade Klarnas produktchef David Fock om förändringarna frågade vi om det verkligen låg i Klarnas intresse att erbjuda till exempel betalning med kort.

- Vi får intäkter genom alla betalsätt som erbjuds i checkouten, men både för oss och för handlarna är det viktigaste att göra kunderna så nöjda som möjligt. Vi ser det här som en långsiktig satsning, sade David Fock då.

Nu meddelar Klarna att endast två procent av de som får kortbetalning som föreslaget alternativ väljer att byta betalsätt när de ska slutföra sitt köp.

Annons