Annons

Hon gjorde GDPR till kampanj: Jenny Bergdahl och kollegan Shadow Bergdahl valde egen GDPR-väg

Hon gjorde GDPR till kampanj: "Kunde bli en positiv vibb"

2018-05-25 11:15

E-handlaren som vägrade att skicka ännu ett GDPR-mejl.

- Det har varit mycket prat och tjat om GDPR på sistone och givetvis gör Bamses Bollar också allt som behöver göras. 

Så inleder e-handeln Bamses Bollar, som säljer leksaker och andra produkter relaterade till hundar, sitt senaste mejlutskick. Därefter följer dock en lite annorlunda fortsättning:

- Nu över till något roligare och mindre viktigt, vi tänkte istället använda de fyra bokstäverna GDPR till fyra olika erbjudanden!

"Fyra finfina erbjudanden"

För att inte bli ett i raden av alla GDPR-mejl som i dessa dagar forsar ut till Europas inboxar, valde nämligen Bamses Bollar att göra GDPR till en kampanj. Jenny Bergdahl, som driver sajten ihop med sin kompanjon och följeslagare Shadow Bergdahl, valde helt enkelt ut fyra produkter som började på bokstäverna G, D, P och R.

Kampanjen går under namnet "Fyra finfina erbjudanden", och ger helt enkelt kunderna möjlighet att handla fyra utvalda produkter till extra förmånliga priser.

Annons
Annons
- Jag satt i går sen kväll och försökte få ett grepp om GDPR med uppdatering i webbutiken samt nyhetsbrev till kunderna. Men det tog så mycket emot att maila ännu ett vanligt GDPR mail, det kändes som att det skulle få rakt motsatt effekt och jag ville inte spamma kunderna med ännu fler sådana mail, berättar Jenny Bergdahl när Ehandel.se tar kontakt.

"Kommit in en del beställningar"

Efter att ha funderat en stund på vad GDPR mer kunde stå för, och övervägt olika ordramsor, landade hon i modellen med erbjudanden på fyra produkter.

- Så då letade jag i min webbutik efter produkter som började på respektive bokstav istället. Produkter som även vanligtvis är populära så att det kunde bli en positiv vibb av bokstäverna.

Hittills har tilltaget fått ett positivt mottagande av bland annat branschkollegor i en Facebook-grupp för e-handlare. Men om kunderna tar till sig konceptet - eller om de helt enkelt är för trötta på GDPR för att kunna uppskatta erbjudandet - återstår att se.

- Jag tror det är svårt att nå fram i den gigantiska mailskörd som nu trillar in hos varje kund. Det har kommit in en del beställningar men det är inte så många som hunnit öppna nyhetsbrevet än, avslutar Jenny Bergdahl.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lämnar Arvato - får nytt jobb hos internationell leverantör

Lämnar Arvato - får nytt jobb hos internationell leverantör

Blir Partner Manager Nordics hos Nosto.

Annons
Annons
Efter BF: E-handlare kör Red Weekend och Green Monday

Efter BF: E-handlare kör Red Weekend och Green Monday

"Det ska säljas varor hela december".

<nobr>E-handelsjättens</nobr> nya butiksplan involverar flygplatser

E-handelsjättens nya butiksplan involverar flygplatser

Vill göra flygplatserna kassafria.

"Prismatchning" innebar presentkort - nu fälls Komplett

Lovade marknadens lägsta pris.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Årets julhandel kommer att omsätta 23 miljarder kronor

Årets julhandel kommer att omsätta 23 miljarder kronor

Var tredje handlar mest på nätet.

Marknadsplatsen som skakar om hela världen

Helgläsning: Marknadsplatsen som skakar om hela världen

Vad är egentligen Wish och hur blev de så stora i Sverige?

Ny <nobr>e-handelslag</nobr> på plats - Sverige utan tillsynsmyndighet

Ny e-handelslag på plats - Sverige utan tillsynsmyndighet

Förbudet mot geo-blocking började gälla i måndags.

1
Annons
Annons
Från 0 till 50 000 i månaden på 4 månader:

Från 0 till 50 000 i månaden på 4 månader: "The sky is the limit"

Collar of Sweden räknar med att nå en halv miljon det första året.

Systembolaget bygger egen entré för sina <nobr>e-handelskunder</nobr>

Systembolaget bygger egen entré för sina e-handelskunder

"Lastzon direkt utanför för att underlätta".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta