Annons

Hon gjorde GDPR till kampanj: Jenny Bergdahl och kollegan Shadow Bergdahl valde egen GDPR-väg

Hon gjorde GDPR till kampanj: "Kunde bli en positiv vibb"

2018-05-25 11:15

E-handlaren som vägrade att skicka ännu ett GDPR-mejl.

- Det har varit mycket prat och tjat om GDPR på sistone och givetvis gör Bamses Bollar också allt som behöver göras. 

Så inleder e-handeln Bamses Bollar, som säljer leksaker och andra produkter relaterade till hundar, sitt senaste mejlutskick. Därefter följer dock en lite annorlunda fortsättning:

- Nu över till något roligare och mindre viktigt, vi tänkte istället använda de fyra bokstäverna GDPR till fyra olika erbjudanden!

"Fyra finfina erbjudanden"

För att inte bli ett i raden av alla GDPR-mejl som i dessa dagar forsar ut till Europas inboxar, valde nämligen Bamses Bollar att göra GDPR till en kampanj. Jenny Bergdahl, som driver sajten ihop med sin kompanjon och följeslagare Shadow Bergdahl, valde helt enkelt ut fyra produkter som började på bokstäverna G, D, P och R.

Kampanjen går under namnet "Fyra finfina erbjudanden", och ger helt enkelt kunderna möjlighet att handla fyra utvalda produkter till extra förmånliga priser.

Annons
Annons
- Jag satt i går sen kväll och försökte få ett grepp om GDPR med uppdatering i webbutiken samt nyhetsbrev till kunderna. Men det tog så mycket emot att maila ännu ett vanligt GDPR mail, det kändes som att det skulle få rakt motsatt effekt och jag ville inte spamma kunderna med ännu fler sådana mail, berättar Jenny Bergdahl när Ehandel.se tar kontakt.

"Kommit in en del beställningar"

Efter att ha funderat en stund på vad GDPR mer kunde stå för, och övervägt olika ordramsor, landade hon i modellen med erbjudanden på fyra produkter.

- Så då letade jag i min webbutik efter produkter som började på respektive bokstav istället. Produkter som även vanligtvis är populära så att det kunde bli en positiv vibb av bokstäverna.

Hittills har tilltaget fått ett positivt mottagande av bland annat branschkollegor i en Facebook-grupp för e-handlare. Men om kunderna tar till sig konceptet - eller om de helt enkelt är för trötta på GDPR för att kunna uppskatta erbjudandet - återstår att se.

- Jag tror det är svårt att nå fram i den gigantiska mailskörd som nu trillar in hos varje kund. Det har kommit in en del beställningar men det är inte så många som hunnit öppna nyhetsbrevet än, avslutar Jenny Bergdahl.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta