Annons

Hon ska leda e-handelsgänget på E-commerce Park Maria Richardsson

Hon ska leda e-handelsgänget på E-commerce Park

2018-01-05 14:00

Söndag sista chansen att ansöka till inkubatorn.

Den 23 januari drar inkubatorn på E-commerce Park i gång på nytt. Då ska ännu ett gäng nyfikna och laddade e-handlare mötas för att tillsammans ta nya kliv på e-handelns spännande resa. Ansvarig för programmet är numera Maria Richardsson, känd för att ha drivit marknadsplatsen Nordic Design Collective, som numera har gjorts om till e-handelssajten Nordic Kind.

LÄS ÄVEN: Svängig start men ny e-handel ska täppa till hålen

- Jag har ju faktiskt jobbat med e-handel i tio år nu. Och det har varit tio väldigt lärorika år så jag hoppas att jag ska kunna dela med mig av lite lärdomar kring det. Det ska bli jättekul! säger hon till Ehandel.se om sitt nya uppdrag.

Väldigt intresserad av entreprenörskap

Maria Richardsson berättar att hon tycker att entreprenörskap är väldigt roligt och att hon gillar att träffa andra entreprenörer. Nu får hon chansen att använda sina lärdomar för att hjälpa andra e-handlare, berättar hon, och jämför med att hon i sin roll som e-handlare hjälper designföretag.

- Men det handlar verkligen inte om att jag sitter inne på några svar, utan om att hjälpa till att få igång samtalet och att bolla de frågor som jag vet att alla funderar på.

Vilka frågor är det man funderar på som e-handlare?

- Jag tror inte att det är kopplat till e-handel bara, utan till företagare över huvud taget. Det första tror jag är att man tror att alla är så otroligt framgångsrika, att ingen annan har de problem som jag har. Men när man pratar med andra så visar det sig att alla har ungefär samma problem.

LÄS ÄVEN: Maria Richardsson om e-handelns dolda baksida

"Finns alltid utmaningar"

Enligt Maria Richardsson brottas man som företagare med frågor inom allt ifrån bokföring till strategiska frågor som till exempel om, och i så fall när, det är dags att satsa internationellt.

- Det är ganska generella frågor som jag tror att alla företagare brottas med. Då är det skönt att höra att andra också funderar på de här sakerna, men också att få höra hur de har löst det.

Finns det alltid utmaningar, även när man har arbetat med e-handel i tio år?

Annons
Annons
- Ja, absolut. Jag kan ju själv förvånas ibland när man pratar med företagare som man själv ser som större och mer framgångsrika, och det visar sig att det finns ganska mycket funderingar och så hos dem också, även om det kanske inte alltid verkar så utåt. Så de varierar över tid men det finns alltid utmaningar, säger Maria Richardsson.

"Superraketer inte så vanliga"

Precis som förra terminen måste deltagarna till vårens inkubatorgrupp ha startat ett företag och kommit så pass långt att de åtminstone har fått sin första order, för att kunna antas till programmet.

LÄS ÄVEN: Nystart för inkubatorn - här är årets e-handelsgäng

Maria Richardsson kommer att vara på plats på E-commerce Park i Helsingborg två dagar i veckan och då både hålla i gruppsamtal och individuella möten med de nya e-handlarna. Resten av tiden ska hon fortsätta att arbeta med sitt eget e-handelsföretag.

Vad vill du att företagen ska ha uppnått när de är klara med inkubatorn?

- Det beror ju på vad de har för mål. Men jag hoppas att de ska känna att de har fått mer energi och mer struktur på sitt företagande. Och att de har vuxit under tiden, så klart. Men jag vet ju också att det tar ganska lång tid det här med att bygga företag. De snabbväxande superraketerna är inte så vanliga som man kan tro.

Vårens upplaga av inkubatorn drar som sagt igång den 23 januari. Sista ansökningsdagen är den 7 januari.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta