Hornbach blöder i Sverige – men webshoppen går framåt

E-handeln sägs öka för varje månad som går.

Byggvaruhuset Hornbachs svenska verksamhet går dåligt. Bland annat så ska rörelseförlusten ha växt med 42,7 miljoner kronor, till - 58 miljoner, bara under det senaste räkenskapsåret, som slutade den 28 februari. Omsättningen ska ha legat på 1,48 miljarder kronor under samma period, rapporterar Market.

Omsättningen i den svenska verksamheten ska dock ha minskat med 45 miljoner kronor. Men i fjol påbörjades arbetet med att vända kursen för bolaget.

Annons

- Under 2017 låg tillväxten, och mer därtill i vår bransch, inom e-handeln. Vi kom igång med vår webbshop först under hösten. Så en stor del av den minskade omsättningen beror på det, säger Andreas Larsson till Market.

LÄS ÄVEN: Hornbach börjar med e-handel i Sverige

Tog fram nytt varuhuskoncept.

Samtidigt ska en del av förlusten bero på att uppbyggnaden av e-handeln har varit en kostsam historia.

- Under förra budgetåret hade vi höga kostnader för att bygga upp och etablera vår webbshop samt logistikcenter i varuhusen. Vi har även investerat mycket pengar i vår expansion, genom att ta fram ett nytt varuhuskoncept, säger Andreas Larsson.

Det nya varuhuskonceptet sägs bestå i att butiken får en mindre yta än koncernens varuhus normalt har samt i att en drive-in finns i anslutning till butiken. Fokuset i sortimentet sägs ligga just på bygg- och renoveringssortimentet.

Webshoppen ökar varje månad

Starten på det nuvarande räkenskapsåret ska ha varit bättre än den var på det förra, men det som går allra mest framåt för Hornbach just nu är e-handeln. Försäljningen i webshoppen ska nämligen öka mer och mer för varje månad som går.

Annons