Annons

Horsemeup ökade med 50 procent - tar in 11 miljoner Horsemeups grundare Monica Sjösvärd med BackingMinds Susanne Najafi och Sara Wimmercranz

Horsemeup ökade med 50 procent - tar in 11 miljoner

2018-02-23 10:00

Före detta Tonerkungen och BackingMinds går in med kapital.

Under året som gick hann ridsportsbutiken Horsemeup med att både etablera en systerbutik i Danmark och att skaffa sig ett nytt lager. Dessutom plockade bolaget in 11 miljoner i riskkapital, vilket företaget nu går ut och berättar mer om.

"Hög kundpassion och låg returgrad"

Bakom nytillskottet står Metro-grundaren Monica Lindstedt och e-handelsprofilen Rikard Westberg, som i höstas sålde sin e-handel Tonerlagret, samt Gavia, som nyligen gjorde en exit ur Mat.se. Bland deltagarna fanns också Almi Invest, Nordstjernan-vd:n Tomas Billing, och de tidigare ägarna BackingMinds - som också ledde rundan.

- Ridsport är Sveriges näst största sport och var tredje svensk har kontakt med hästar. En stor obekvämlighetsfaktor i befintlig retail i kombination med hög kundpassion, höga snittordervärden och låga returgrader gör ridsporten till en perfekt e-handelskategori. Det finns en stor lucka, framför allt inom premiumsegmentet, och vi tror att Horsemeup kan fylla den, säger Sara Wimmercranz, medgrundare BackingMinds, i ett pressmeddelande.

Smyglanserar i Finland och UK

Nu ska Horsemeup fokusera på fortsatt tillväxt, både i Sverige och i de övriga nordiska länderna.

Annons
Annons
- Horsemeup finns i Sverige, Norge och Danmark och ska inom kort smyglansera i Finland och UK. Kapitalet ska användas till marknadsföring och för att utöka teamet, berättar företaget.

Enligt pressmeddelandet växte Horsemeup med nästan 50 procent under 2017. Hur mycket det innebär i kronor och ören avslöjas inte, men med tanke på hur siffrorna såg ut 2016 borde Horsemeups omsättning nu ligga på runt 15 miljoner kronor. Bolaget ska samtidigt ha gjort ett minusresultat.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta