Intervju: Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Linda Brattlöfs e-handel Garden Glory kombinerar trädgårdsskötsel och mode.

Det var när Garden Glorys grundare och VD Linda Brattlöf själv tittade på hus för sex år sedan som hon noterade att utbudet av trädgårdsslangar inte var speciellt brett i Sverige, eller någon annanstans för den delen.

- Jag började med att lansera vita trädgårdsslangar och det var för att jag själv ville ha en vit trädgårdsslang för sex år sedan. Jag upptäckte att allt som fanns såg likadant ut. Så det var ju starten. Sen har vi fokuserat väldigt mycket på i vilka distributionskanaler vi ska finnas, hur vi ska paketera våra produkter, vad gör oss unika och hur vi kommunicerar, berättar hon.

Annons

- Det har ju, iallafall enligt oss själva, gjort att vi vuxit väldigt fort och fått väldigt mycket uppmärksamhet.

Tackade nej till Amazon

Sedan lanseringen 2013 har Garden Glory, eller Kolibri & Fjäder AB som bolaget bakom varumärket heter, nått stora framgångar. Försäljningen har ökat stadigt och i år väntas omsättningen nå sex miljoner kronor. Produkterna säljs i stora delar av världen och vid ett flertal tillfällen har Amazon frågat om de kan få sälja Linda Brattlöfs produkter, men det har hon tackat nej till.

Från första början hade hon en tydlig idé om hur hon skulle bygga sitt varumärke och har därför bara velat arbeta med särskilt utvalda återförsäljare, samt med den egna e-handeln.

Hur stor del av verksamheten står e-handeln för?

- Det är nog inte mer än tio procent i dag. Vi har varit noga med att inte uppmärksamma vår egen webbutik eftersom vi inte velat konkurrera med våra återförsäljare, men vi märker ju mer och mer att det är lite förlegat att tänka så. Jag tror att det handlar om att visa upp varumärket på ett bra sätt, och då gynnar det också våra återförsäljare, säger Linda Brattlöf.

Vill blanda in känslor

Förutom den designade trädgårdsslangen med tillbehör, som nu kommer i ett flertal färger, säljer Garden Glory bland annat brevlådor, krukor och spadar. Exklusiva produkter för utomhusmiljö, som Linda Brattlöf kallar sitt sortiment.

- Men jag skulle mer säga att det handlar om vikten av att sälja en idé som är större än produkten. Visst är det en funktion vi säljer men det handlar om att blanda in känslor och få ett värde på någonting.


Garden Glorys omtalade trädgårdsslangar

Annons

Vad säljer ni mest av?

- Det är fortfarande trädgårdsslangen. Men den har vi sålt i tre år, alla andra produkter är nya för i år. Det är för att vi har haft en så pass unik produkt som trädgårdsslangen som vi har möjlighet att nu bredda vårt sortiment.

Linda Brattlöf är tydlig med att Garden Glorys produkter inte är för alla. Det handlar om att förknippas med ett visst intresse och en särskild livsstil.

- Vi vänder ju oss till de som har samma övertygelse som oss själva. Många i vår kundgrupp tycker nog om att visa upp sig via materiella saker. Men det handlar också om ett välmående. Det finns många som strävar efter självuppfyllelse och som kanske blir lyckliga när man köper något man sparat till, eller något som ger en något mer än att man ska gömma undan det i garaget.

"Gäller att inte svika sitt varumärkeslöfte"

I dag säljs trädgårdsslangarna och de andra produkterna i 25 länder, både i form av återförsäljare och e-handel. En del av beställningarna kommer från så pass avlägsna länder som Sydkorea, Australien, och Nya Zeeland. Och USA, som Linda Brattlöf hoppas på sikt ska bli företagets näst största marknad.

- Det har spritt sig som en löpeld och det är ju inte så att vi har investerat några pengar i att synas någonstans, utan det är stolta kunder som delar med sig. Vi har unika produkter och det har varit hela strategin, att skapa ett bildmaterial som gör att folk tycker att det är kul att dela med sig, berättar hon.

Vad är hemligheten bakom era framgångar?

- Jag tror än en gång på det här med att idén är större än produkten. Det gäller att inte svika sitt varumärkeslöfte och att hålla i den röda tråden i vilka man är, hur man vill upplevas och vart man vill komma någonstans, och sen försöka att följa det med alla beslut man tar. Sen har jag varit jättefokuserad på att se till att mode integreras i varumärket just för att det är den kundgruppen som köper våra produkter.

Annons