Annons

Hösten slog till igen - då ökade e-handeln direkt Friska höstvindar drar genom e-handeln

Hösten slog till igen - då ökade e-handeln direkt

2018-10-03 09:27

Vi avslöjar vad årets tillväxt landar på.

Sommaren har traditionellt sett varit något av en lågsäsong för e-handeln. Som väl är, tog den i alla fall till sist slut - och nu kan landets e-handlare se fram emot en betydligt mer fartfylld höst.

Redan i september satte e-handeln igång med att visa upp fina siffror. Under månaden ökade trafiken till e-handelssajterna med 24 procent, jämfört med samma månad förra året. Samtidigt ökade antalet order med 16 procent, medan försäljningen steg med 18 procent. Allt enligt siffror från Ehandel.se Analytics.

Ovanligt stark sommar

Siffrorna togs även upp i månadens Analysbrev, som skickades ut under gårdagen. I samma veva tog vår analysavdelning en titt på årets tredje kvartal i sin helhet. Och även om juli blev en förhållandevis svag månad, så lyftes siffrorna upp av augusti och september.

LÄS ÄVEN: Kunderna bytte badshortsen mot spenderarbyxorna

Annons
Annons
- När vi tittar på intäkterna för hela det tredje kvartalet så ökade de med 16 procent, jämfört med samma period förra året. Antalet order ökade med 13 procent och antalet besök med hela 19 procent, skriver Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, i analysbrevet.

Så påverkar Q4

Månadens brev innehöll även en prognos för årets fjärde, och i många fall viktigaste, e-handelskvartal. Och när Singles Day, Black Friday och julhandeln väl är över, kan vi räkna ihop hur stor e-handelns tillväxt blev räknat för hela 2018, jämfört med helåret 2017. Enligt vår prognos kommer årets tillväxt att landa på 14 procent.

Vill du också prenumerera på vårt analysbrev? Anmäl dig via denna länk.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Annons
Annons
Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta