Hösten slog till igen – då ökade e-handeln direkt

Vi avslöjar vad årets tillväxt landar på.

Sommaren har traditionellt sett varit något av en lågsäsong för e-handeln. Som väl är, tog den i alla fall till sist slut - och nu kan landets e-handlare se fram emot en betydligt mer fartfylld höst.

Redan i september satte e-handeln igång med att visa upp fina siffror. Under månaden ökade trafiken till e-handelssajterna med 24 procent, jämfört med samma månad förra året. Samtidigt ökade antalet order med 16 procent, medan försäljningen steg med 18 procent. Allt enligt siffror från Ehandel.se Analytics.

Annons

Ovanligt stark sommar

Siffrorna togs även upp i månadens Analysbrev, som skickades ut under gårdagen. I samma veva tog vår analysavdelning en titt på årets tredje kvartal i sin helhet. Och även om juli blev en förhållandevis svag månad, så lyftes siffrorna upp av augusti och september.

LÄS ÄVEN: Kunderna bytte badshortsen mot spenderarbyxorna

- När vi tittar på intäkterna för hela det tredje kvartalet så ökade de med 16 procent, jämfört med samma period förra året. Antalet order ökade med 13 procent och antalet besök med hela 19 procent, skriver Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, i analysbrevet.

Så påverkar Q4

Månadens brev innehöll även en prognos för årets fjärde, och i många fall viktigaste, e-handelskvartal. Och när Singles Day, Black Friday och julhandeln väl är över, kan vi räkna ihop hur stor e-handelns tillväxt blev räknat för hela 2018, jämfört med helåret 2017. Enligt vår prognos kommer årets tillväxt att landa på 14 procent.

Vill du också prenumerera på vårt analysbrev? Anmäl dig via denna länk.

Annons