Houzz satsar i Sverige med nytt inredningsprogram

Plattformen för inredning och design lanserar ett TV-program där svenska kändisar överraskar personer i sin närhet med en renovering.

Amerikanska Houzz är en plattform och community där människor kan hitta inspiration, få råd, köpa produkter och anlita hjälp för att inreda sina hem. Houzz finns idag i ett tiotal länder, däribland Sverige som nu även blir försökskanin för företagets allra första TV-program, ”Rum för dig”.

Idén till programmet föddes efter att skådespelaren Ashton Kutcher förra året överraskade sin mamma med en renovering. Allt filmades och videon som gjordes tillsammans med Houzz blev en viral succé och sågs av miljontals tittare på YouTube.

Annons

– Vi hade aldrig kunnat föreställa oss det gensvar som videon fick runt om i världen och därför bestämde vi oss för att göra en programserie i samma anda och premiärvisa den i Sverige, säger Marcus Hartwall, Nordenchef på Houzz.

Vill nå ut i alla kanaler

I programmet, som leds av Laila Bagge, överraskar svenska kändisar personer i sin närhet med en renovering och bland deltagarna finns bland annat Patrik Sjöberg och Maria Montazami. Sändningsstart är idag den 22 augusti på TV3 och om programmet blir en framgång i Sverige är chansen stor att det även kommer visas i andra länder.

– Vissa kanske höjer på ögonbrynen över att vi trots våra 40 miljoner besökare i månaden satsar på att göra ett traditionellt TV-program, men för oss handlar det om att nå ut i alla kanaler som våra användare finns i och hitta nya sätt att inspirera, säger Marcus Hartwall.

Annons